بررسی دانش، نگرش و عملکرد داروسازان در برخورد با نسخ دارویی در استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

داروها یک بخش مهم و ضروری برای خدمات سلامت در همه جوامع محسوب می شوند و داروسازان، نقش مهمی در خدمات سلامت ایفا می کنند. با توجه به فقدان مطالعه ای جامع در خصوص دانش، نگرش و عملکرد داروسازان استان مازندران در برخورد با نسخ دارویی، برآن شدیم تا مطالعه ای در این مورد، با هدف برآورد وضعیت موجود جهت پیدا کردن کاستی ها و نحوه عملکرد داروسازان صورت گیرد.

مواد و روش ها

 این پژوهش، یک مطالعه مقطعی است. 179 داروخانه در این مطالعه وارد شدند و جامعه آماری از بین داروسازان شاغل در داروخانه های سطح استان مازندران به صورت تصادفی انتخاب شده است. جهت انجام این مطالعه بیمار فرضی با نسخه از پیش آماده شده به داروخانه مراجعه کرده و براساس فلوچارت و پرسشنامه ای مدون، نحوه عملکرد داروساز در برابر مواردی نظیر مشاوره دارویی، تداخلات دارویی و عوارض جانبی موجود در نسخه مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

از 179 داروخانه مورد بررسی در154 داروخانه (86 درصد) داروساز حضور داشته است و در 67 داروخانه (37 درصد) مشاوره دارویی داده شد. 157 داروخانه (88 درصد) اقلام دارویی را صحیح تحویل دادند و در 166 داروخانه (93 درصد) دستور کاملا صحیح و مطابق با نسخه بر روی داروها درج شده است.

استنتاج

داروسازان در داروخانه ها بیش تر به یکی ازمسیولیت های خود یعنی تحویل صحیح دارو و دستور مصرف آن تمرکز دارند و به مشاوره دارویی، مدیریت عوارض دارویی و تداخلات دارویی کم تر می پردازند. به نظر می رسد برگزاری کلاس های آموزشی و بازآموزی جهت گروه هدف داروسازان می تواند منجر به افزایش آگاهی و دانش داروسازان شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2132120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!