ریل تایم فیلم: همزمانی و این همانی تصاویر در صحنه ی تئاتر

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در نیمه ی دوم قرن بیستم، جستارها وکنکاش های علمی و عملی هنرمندان هم راستا با نظریه پردازان و منتقدین هنری امکان به وجود آوردن فرم ها و اشکالی را فراهم ساخت که دستاورد از میان برداشتن مرزبندی میان هنرها، تلفیق ژانرها و ادغام تکنولوژی های نوین با فرم تلفیقی دورگه ی سینما و تیاتر است که اصطلاح آن ریل تایم فیلم هنر و رسانه بود. در اواخر دهه ی نود میلادی ارایه شد و با فیلم زمان بیگ آرت گروپ توسط گروه آمریکایی ، تیاتر با کسب و اجرای قواعد ریل تایم فیلم حقیقی یا ریل تایم در سینما متفاوت است. در بیانی سینما (ضبط، مونتاژ، پخش) و سینما با گرفتن ویژگی های تیاتر (زنده، همزمانی تولید و ارایه ی اثر، حضور مخاطب) بخش هایی از عناصر ژانر خود را کنار گذاشتند تا در این فرم تازه از خود بازتعریفی نوین داشته باشند. هدف از این مقاله معرفی و شناسایی قابلیت های در به وجود آمدن فرم تازه اجرایی بر صحنه ی تیاتر است. چگونه سینما ریل تایم فیلم تکنیک چه امکانات تازه ای به تیاتر و سینما ریل تایم فیلم و تیاتر در صحنه با هم ادغام می شوند و بیگ آرت گروپ، مادر از سوسو اضافه می کند؟ این مقاله از طریق معرفی سه نمونه ی نمایشی: از هاینر گوبلز به بررسی اراریتیاریتیاکا موزه ی کلمات از گروه تیاترینو کلاندستینو و قاتل ساختاری این فرم نوظهور به روش توصیفی تحلیلی و با فنون جمع آوری اطلاعات اسنادی و مشاهده ی مستقیم می پردازد. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر آن است که تیاتر از زبان و قواعد سینما در شکستن محدودیت های صحنه ای به نفع ارتقای زبان بیانی خود در متن، بازیگری و کارگردانی بهره می جوید. این فرم تلفیقی از طریق مبادله ی عناصر بیانی که در آن ملموس و غیرملموس به هم مبدل می شوند، منجر به بسط و توسعه ی دیداری و هم عرض آن توسعه ی شنیداری می شود و یک ابر فضای چندشاخه ای می سازد که در آن زنده و ضبط شده را نمی توان از هم تمیز داد و جدا کرد؛ در عین حال سینما از ویژگی زنده، حقیقی، غیربازتولیدی و همزمانی و در زمانی تیاتر بهره می جوید تا خود را از جرگه ی هنرهای معطوف به محصول، به هنرهای معطوف به فرآیند ارتقا دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2132298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!