اثرات اسانس مرزنگوش، شاه اسپرم، گندواش، رازیانه و کاج بر جوجه های گوشتی: اثرات ضدباکتریایی In-Vitro و عملکرد، مورفولوژی ژئوژنوم و جمعیت میکروبی ایلئوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اثرات ضد باکتریایی اسانس های هیدروالکلی مرزنگوش، شاه اسپرم، گندواش، رازیانه و کاج بر باکتری های اشریشیاکلی، کلبسیلا پنومونیه و سالمونلا تیفی موریوم در شرایط  in-vitroو حیوان زنده مورد ارزیابی قرار گرفت. در آزمایش اول تاثیر اسانس های هیدروالکلی بر قطر هاله عدم رشد باکتری های اشریشیاکلی، کلبسیلا پنومونیه و سالمونلا تیفی موریوم در مقایسه با آنتی بیوتیک جنتامایسین در محیط in-vitro مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج آزمایش in-vitro، در آزمایش دوم اثر سه اسانس هیدروالکلی مرزنگوش، شاه اسپرم و گندواش بر عملکرد، مورفولوژی و بافت روده و جمعیت باکتری های دستگاه گوارش مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 384 قطعه جوجه گوشتی سویه راس-308 (مخلوط مساوی از هر دو جنس) در قالب طرح کاملا تصادفی به 8 تیمار، 4 تکرار و 12 قطعه جوجه در هر تکرار اختصاص داده شد. به دلیل اثرات مثبت اسانس های مرزنگوش، گندواش و  شاه اسپرم در آزمایش اول، تیمارهای آزمایش دوم عبارت بودند از: 1) جیره پایه (شاهد)، 2) جیره پایه + 200 میلی گرم در کیلوگرم آنتی بیوتیک کلی استاپ 10، 3 و 4) جیره پایه + 200 و 400 میلی گرم اسانس مرزنگوش در کیلوگرم جیره، 5 و 6) جیره پایه + 200 و 400 میلی گرم اسانس گندواش در کیلوگرم جیره و 7 و 8) جیره پایه + 200 و 400 میلی گرم اسانس شاه اسپرم در یک کیلوگرم جیره. در هفته دوم جوجه های هر تکرار به 3 گروه 4 تایی تقسیم شدند و با یک میلیلیتر محلول حاوی 109×1 cfu  باکتری های اشریشیا کلی و سالمونلا تیفی موریوم از طریق خوراکی آلوده شدند. نتایج آزمایش اول نشان داد که در مقایسه با اسانس های کاج و گندواش، اسانس های رازیانه، شاه اسپرم و مرزنگوش مانع رشد باکتری های اشریشیاکلی و سالمونلا تیفی موریوم شدند و در مقایسه با آنتی بیوتیک جنتامایسین، بیشترین قطر هاله عدم رشد مربوط به اسانس شاه اسپرم بود. نتایج آزمایش دوم نشان داد که افزودن اسانس ها به جیره جوجه های گوشتی موجب بهبود مقادیر خوراک مصرفی روزانه و افزایش وزن و عدم تاثیر بر ضریب تبدیل خوراک جوجه های گوشتی آلوده شده، شدند. افزودن اسانس مرزنگوش سبب افزایش درصد لنفوسیت و کاهش نسبت هتروفیل به لنفوسیت در جوجه های آلوده شده با باکتری اشریشیا کلی شد. اسانس ها سبب افزایش جمعیت باکتری های لاکتوباسیل جوجه های سالم و کاهش جمعیت باکتری اشریشیا کلی در گروه آلوده شده با باکتری اشریشیا کلی شدند. به طور کلی، آنتی بیوتیک قابلیت جایگزینی با اسانس ها را دارد و قادر به کاهش اثرات نامساعد سالمونلوز و کلی باسیلوز در جوجه های گوشتی شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
463 تا 479
لینک کوتاه:
magiran.com/p2133940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!