ارزیابی تست تشخیص سریع توکسوپلاسموز به روش ایمونوکروماتوگرافی با استفاده از نانو ذرات طلا و آنتی ژن نوترکیب gra7

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

دشواری تشخیص عفونت با انگل توکسوپلاسما موجب شده این بیماری به عنوان چالشی در سلامت انسان مطرح باشد. از آنجا که پروتئین gra7 می تواند کاندیدای مناسبی برای تشخیص این بیماری در فاز حاد باشد، مطالعه حاضر با هدف تولید آن در سیستم باکتریایی و استفاده در روش تشخیص سریع مبتنی بر ایمونوکروماتوگرافی انجام گرفت.

مواد و روش کار

پس از تکثیر انگل و استخراج DNA، ژن gra7 با کمک پرایمرهای اختصاصی PCR و در داخل وکتور بیانی pET-32a (+) کلون گردید. سپس پلاسمید مورد نظر به میزبان نهایی (E.coli Rosetta DE3) وارد و بیان شد. پروتئین از سلول باکتریایی لیز شده با ستون کروماتوگرافی رزینی Ni-NTA تخلیص شد. آنتی هیومن آنتی بادی متصل به نانوذرات طلا و خط تست و خط کنترل بروی به ترتیب لایه کونژگه و کاغذ نیتروسلولز پاشیده شد و سپس تمامی لایه های آماده شده بروی هم مونتاژ شد و تست نواری مونتاژ شده با استفاده از سرم بیماران و افراد سالم ارزیابی گردید.

یافته ها

 نتایج الکتروفورز و وسترن بلاتینگ نشان دهنده بیان مناسب و استخراج موفقیت آمیز پروتئین gra7 در سیستم پروکاریوتی بود.حساسیت و اختصاصیت تست استریپ در این مطالعه به ترتیب 100 درصد و 96/7 درصد تعیین شد. مدت زمان پایداری کیت در دمای°C 37 نیز معادل 16 هفته محاسبه شد.

نتیجه گیری

 انتخاب آنتی ژن مناسب براساس شاخصه های مهم سلولی و بالینی انگل همراه با بهره گیری از نتایج آزمون های قبلی منجر به ساخت و ارزیابی موفقیت آمیز تست تشخیص سریع توکسوپلاسموز گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2133947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!