تحلیل گفتمان انتقادی مفهوم آزادی در نظام مردم سالاری دینی از منظر آیت الله خامنه ای

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مقاله به دنبال فهم نگاه آیت الله خامنه ای به مقوله آزادی است و سوال اصلی آن عبارت است از این که آزادی در اندیشه سیاسی آیت الله خامنه ای چه معنا و مفهومی دارد و محدودیت های آن چیست؟ نتیجه حاصل از این پژوهش نشان می دهد آزادی موردنظر ایشان در نظام مردم سالاری دینی، آزادی در چارچوب قوانین اسلامی است و این مفهوم در مقابل آزادی لیبرالی قرار دارد. ایشان در گفتمان خود به غیریت سازی با جریان لیبرالیسم که داعیه دار آزادی در ایران و جهان است می پردازد. بر این اساس آزادی لیبرالی را، آزادی در چارچوب تفکر اومانیستی قلمداد می کنند که انسان را دایر مدار عالم در نظر می گیرد و در مقابل این تفکر آزادی در مفهوم اسلامی را مفصل بندی می نماید که در آن آزادی در چارچوب جهان بینی توحیدی معنا می یابد. به طور کلی از نظر ایشان، میان آزادی از دیدگاه اسلام و غرب چهار تفاوت اساسی وجود دارد: اول آنکه: در غرب، آزادی انسان، منهای حقیقتی به نام دین و خداست، در حالی که در مکتب اسلام، آزادی ریشه ای الهی دارد. دوم آنکه: در تفکر غربی چون حقیقت و ارزش های اخلاقی نسبی است، آزادی نامحدود است. ولی در اسلام ارزش های ثابت وجود دارد و آزادی با این ارزش ها محدود می شود. سوم آنکه: در غرب، حد آزادی را منافع مادی تشکیل می دهد. اما در منطق اسلامی مرز آزادی، ارزش های معنوی است و چهارم آنکه: آزادی در تفکر غربی با تکلیف منافات دارد درحالی که در اسلام آزادی آن روی سکه تکلیف است. در این مقاله برای فهم مفهوم آزادی در اندیشه آیت الله خامنه ای از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بهره برده شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2133996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!