بررسی میزان میکرو ریبونوکلئیک اسید-185 (miRNA-185) و اهداف مولکولی VEGA و PDGF در بیماران مبتلا به آندومتریوزیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استفاده از نشانگرهای زیستی در خون از قبیل میکروریبونوکلییک اسیدها، امکان تشخیص و درمان غیرتهاجمی با بازدهی بالای بیماری آندومتریوزیس را فراهم نموده است.

هدف

در این پژوهش، میزان کمی بیان مولکول miRNA-185 گردش خون و اهداف مولکولی VEGA و PDGF در بیماران مبتلا به آندومتریوزیس در مقایسه با افراد سالم مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.

مواد و روش ها

25 خانم با تاریخچه تشخیصی آندومتریوزیس (درجه 3-4) با لاپاراسکوپی به عنوان گروه بیمار و 25 خانم که به منظور بررسی کیست های تخمدانی یا درد لگنی تحت لاپاراسکوپی قرار گرفته و غیرمبتلا تشخیص داده شده بودند، به عنوان گروه سالم و کنترل در نظر گرفته شدند پس از جمع آوری نمونه های خون از گروه های مورد مطالعه، RNA کل از آنها استخراج و توالی یابی مبتنی بر RNA بر روی آنها انجام شده و میزان بیان miRNA-185 و  ژن های هدف به روش Q-RT-PCR مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

پروفایل بیانی توالی یابی RNA های غیرکد کننده نشان داد که سطح بیان miRNA-185 در خون کامل بیماران نسبت به افراد سالم کاهش یافته است. همچنین، نتایج Q-RT-PCR نشان داد که میزان بیان miRNA-185 در پلاسمای خون بیماران نیز کاهش معناداری داشته است. آنالیز منحنی ROC، سطح زیر نمودار (AUC) به میزان 919/0 را نشان داد که نشان از ارزش تشخیصی miRNA-185 مذکور بود (001/0<p). همچنین، نتایج RT-PCR نیز نشان داد که هیچ افزایش یا کاهش معنادار در میزان رونوشت های VEGF و PDGF در خون کامل بیماران و گروه کنترل مشاهده نشده است .  (3608/0 = VEGF ,pو 0976/0 =.PDGF, p

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده از مطالعه نشان می دهد که کاهش بیان miRNA-185 در پلاسمای خون بیماران مبتلا به آندومتریوزیس در مقایسه با افراد کنترل می تواند به عنوان یک بیومارکر غیرتهاجمی در تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان تخمدان با استفاده از نمونه های خونی استفاده نمود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
347 تا 358
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!