مقایسه تاثیر شیوه آموزش حضوری و استادمحور با آموزش مجازی در میزان یادگیری درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ابداع، ارزیابی و تثبیت شیوه های مطلوب آموزشی از وظایف مهم سیستم آموزشی است. بر همین اساس، هدف این پژوهش تعیین و مقایسه تاثیر شیوه های آموزش حضوری و استادمحور با آموزش مجازی در میزان یادگیری درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشجویان ابن سینا همدان است.

مواد و روش ها

این پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف کاربردی و یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه آماری 30 نفر از دانشجویان دختر رشته پزشکی دانشگاه ابن سینا همدان بودند که در سال 1397 کتاب تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی را انتخاب نمودند؛ این تعداد با روش تخصیص تصادفی ساده به دو گروه پانزده نفره جهت شرکت در فرآیند آموزش حضوری استادمحور و آموزش مجازی جهت آموزش و یادگیری فصل دهم (آشنایی با مبانی طب سنتی ایران) تقسیم شدند. ملاک ارزیابی در بعد یادگیری درس نمره کسسب شده در آزمون بود. و روایی پرسشنامه بررسی نگرش آنان نسبت به این دو شیوه آموزشی توسط اساتید و متخصصین در این زمینه و پایایی آن از طریق انجام مطالعه راهنما و محاسبه آلفای کرونباخ به تایید رسید.

یافته ها

یافته ها مشخص نمود که نمره آزمون علمی دانشجویان در درس مذکور، همبستگی اجتماعی و مدرس دوره در روش تدریس حضوری و استاد محور در وضعیت مناسب تری قرار داشته است. میانگین دیگر عناصر نظیر موفقیت، عاطفه منفی، خودانگیختگی در یادگیری، فرصت و حتی رضایت کلی در روش حضوری بیشتر از روش تدریس مجازی بوده است. یافته ها نشان دهنده آن است که در روش آموزش مجازی، میانگین همبستگی اجتماعی و رضایت دانشجویان از مدرس دوره از میانگین معیار کمتر بوده است.

نتیجه گیری

از دیدگاه دانشجوبان حضور و تعامل با استاد یک رکن و اساسی مهم در روش های آموزشی و تدریس می باشد که این تعامل باعث جریان یافتن روابط و همبستگی اجتماعی بین دانشجو و استاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!