تاثیر تکنیک های تنفسی بر تغییرات رفتاری مادران در برابر درد لیبر و نمره آپگار نوزاد در زنان نخست زا: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زایمان یکی از دردناکترین تجارب زنان است و کاهش آن از اهداف مهم مراقبت های مامایی می باشد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر تکنیک های تنفسی بر تغییرات رفتاری مادران در برابر درد لیبر و نمره آپگار نوزاد در زنان نخست زا بود.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی بود که بر روی 140 نفر زن باردار نخست زا مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان تویسرکان در سال 1398-97 که به صورت تصادفی بلوکی در دو گروه 70 نفره آزمون و کنترل تقسیم شدند، انجام شد. گروه آزمون 4 جلسه آموزش تکنیک های تنفسی رانسوم را دریافت کردند و گروه کنترل مراقبت های روتین بارداری را دریافت کردند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و بارداری نمره آپگار، مقیاس ارزیابی تغییرات رفتاری در برابر درد (PBI) بود و تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای کای اسکویر، تی تست با سطح معنیداری P<0/05 توسط نرم افزار   SPSS 21انجام شد. 

یافته ها

نتایج مقیاس ارزیابی تغییرات رفتاری در برابر درد در دو گروه کنترل و آزمون در دیلاتاسیون های 4-5 و 6-7 و 8-10 و مرحله دوم زایمان به ترتیب 0/004، 0/065،  0/001 و 0/017 بود که تفاوت معنی داری را نشان داد. نمره آپگار دقیقه اول و پنجم در دو  گروه آزمون و کنترل به ترتیب 0/413= P و 0/563= Pبود. با استفاده از آزمون تی-مستقل تفاوت معنی داری بین این دو گروه وجود نداشت.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد استفاده از تکنیکهای تنفسی در مرحله اول و دوم زایمان منجر به کاهش احساس درد و بهبود پاسخ های رفتاری مادران بوده ولی بر پیامد نوزادی تاثیری نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!