بررسی سازمان یافتگی قاچاق کالا و ارز در مرزهای جنوبی ایران (مطالعه موردی استانهای بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان سالهای 95-1390)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

قاچاق کالا و ارز برای رسیدن به سود سرشار به ندرت به شکل سنتی اتفاق می افتد. بر اساس اطلاعات موجود، قاچاق کالا و ارز به شکل کاملا سازمان یافته در مرزهای جنوبی ایران وجود دارد و تداوم آن باعث گسترش آثار این جرم می شود. هدف این پژوهش بررسی سازمان یافتگی قاچاق کالا و ارز در مرزهای جنوبی کشور است.

روش

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش به تعداد 1017 نفر را آن دسته از قاچاقچیان سابقه دار استانهای مرزی جنوبی(هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان) در سال‎های 95-1390 تشکیل داده اند که به دلیل ارتکاب قاچاق بالای یک میلیارد ریال، بیش از دو بار به مجازات‎های مقرر قانونی محکوم شده اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 280 نفر تعیین و به روش تصادفی 154 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‎ها پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 876/0 بوده و برای تحلیل داده‎ها از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شده است.
یافته‎ها و

نتایج

یافته‎های پژوهش نشان داد رابطه معناداری بین ویژگیهای تشکل ساختار یافته، استمرار رفتار مجرمانه در طول زمان، اهداف و انگیزه مادی، ارتکاب قاچاق به صورت فراملی و استفاده از شگردهای مجرمانه و سازمان یافتگی قاچاق کالای بالای یک میلیارد ریال در مرزهای جنوبی وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان داد که نبود امکان نفوذ راحت به گروه مجرمانه؛ فراسنج مانع نبودن ایام تعطیل و مراسمات ملی و مذهبی در ارتکاب قاچاق توسط اعضای گروه؛ کسب قدرت سیاسی ابزاری برای بدست آوردن سود مادی بیشتر توسط گروه؛ استفاده از تکنولوژی مدرن، صنایع مربوط به ارتباطات سریع از راه دور و کامپیوتری، خطوط ارتباطی ماهواره ای برای ارتکاب قاچاق توسط گروه و اولویت دادن به ایجاد فساد دولتی برای ارتکاب قاچاق توسط گروه به ترتیب بعنوان مهمترین فراسنج ویژگیهای فوق الذکر مشخص و در اولویتهای اول قرار دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!