تاثیر پودرگیاه دارویی کنگر فرنگی (Cynara scolymus) بر عملکرد، جمعیت میکروبی ایلئوم، آنزیم های کبدی و سیستم ایمنی جوجه های گوشتی در شرایط تنش سرمایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این آزمایش به منظور تاثیر سطوح مختلف پودر گیاه دارویی کنگرفرنگی بر عملکرد، جمعیت میکروبی ایلیوم، غلظت آنزیم های کبدی و پاسخ ایمنی جوجه های گوشتی در شرایط تنش سرمایی انجام شد. تعداد 400 قطعه جوجه نر یک روزه سویه راس- 308 در قالب طرح کاملا تصادفی با پنج تیمار، چهار تکرار و 20 پرنده در هر تکرار به مدت 42 روز مورد استفاده قرار گرفتند. تنش سرمایی شامل اعمال دماهای 32، 25، 20 و 15 درجه سانتی گراد به ترتیب در 1، 7، 14 و 21 تا 42 روزگی بود. تیمارها شامل: شاهد (جیره بدون افزودنی)، آنتی بیوتیک (جیره شاهد به اضافه 0/0015درصد آنتی بیوتیک ویرجینیامایسین)، آسپیرین (جیره شاهد به اضافه 2/0 درصد پودر داروی آسپیرین) و تیمارهای حاوی یک و دو درصد از پودر گیاه دارویی کنگرفرنگی در جیره بودند. نتایج آزمایش حاضر نشان داد که پرندگان تغذیه شده با جیره های حاوی پودر کنگرفرنگی، مصرف خوراک و افزایش وزن بیشتر و ضریب تبدیل خوراک بهتری نسبت به سایر تیمارها داشتند (0/05>P). استفاده از دو درصد پودر گیاه کنگرفرنگی در جیره جوجه ها، سبب کاهش جمعیت اشری شیاکلای و افزایش جمعیت بیفیدوباکتریوم ناحیه ایلیوم در سن 42 روزگی شد. تیمار های حاوی دو درصد پودر کنگرفرنگی و آسپیرین سبب کاهش فعالیت آنزیم آلانین آمینوترانسفراز کبدی در سن 21 روزگی شدند. فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز کبدی در پرندگان تغذیه شده با دو درصد پودر کنگرفرنگی در مقایسه با سایر جیره های آزمایشی در سن 21 روزگی کاهش یافت. تغدیه جوجه های گوشتی با جیره حاوی دو درصد پودرکنگرفرنگی، عیارآنتی بادی علیه گلبول قرمز گوسفند (SRBC) را در مقایسه با تیمار آنتی بیوتیک افزایش داد. پرندگان دریافت کننده جیره حاوی آنتی بیوتیک، کاهش جمعیت لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم در سن 21 و 42 روزگی و افزایش جمعیت اشری شیاکلی را در سن در 42 روزگی در مقایسه با شاهد و دیگر تیمارها داشتند. با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر، استفاده از آنتی بیوتیک ویرجینیامایسین در جیره جوجه های گوشتی تحت تنش سرمایی دارای اثرات منفی بر جمعیت میکروبی مفید و افزایش اشری شیاکلی بوده، لذا سطح دو درصد پودر کنگرفرنگی به جهت بهبود جمعیت میکروبی و آنزیم های کبدی به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!