بررسی علل اولین تشنج جنرالیزه بزرگسالان در بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان امام خمینی ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تشنج یک اختلال شایع بوده و یکی از موارد مهم مراجعه به اورژانس ها را تشکیل می دهد و علل متعددی برای ایجاد آن بیان شده که تشخیص سریع آن حایز اهمیت است؛ این مطالعه با هدف بررسی علل اولین تشنج جنرالیزه بزرگسالان در بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی ارومیه در نیمه دوم سال1397 انجام شد.

روش انجام کار

این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بوده که در نیمه دوم سال 1397 بر روی تمامی افراد تشنجی بالای 18 سال مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان امام خمینی ارومیه به روش سرشماری انجام شد، داده ها با استفاده از چک لیستی که شامل متغیرهای (سن، جنس، تاهل، محل سکونت، تحصیلات، ابزارهای تشخیصی و علت نهایی تشنج) بود، جمع آوری شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد که در مجموع از 120 نفر بیمار مورد مطالعه، (8/45 درصد) 55 مرد و (2/54 درصد) 65 زن بودند که میانگین سنی شرکت کنندگان 42/20±52/50 سال و بیشتر شرکت کنندگان متاهل (5/71 درصد) 86 و در گروه سنی بالای 60 سال (4/34 درصد) 52 بودند، همچنین در روش های تشخیصی، آزمایش های CBD diff/Na/K/Ca/Bs و ESR/CRP در بیشتر موارد تشخیص علل تشنج کاربرد داشته و روش تصویربرداری سی تی اسکن در (5/74 درصد) 89   موارد کاربرد داشته که در نهایت بیشترین علت تشنج نیز بیماری های عروق مغزی (3/28 درصد) 34 بود.

نتیجه گیری

 در این بررسی شایع ترین علت تشنج صدمات عروق مغزی بوده ولی با توجه به شیوع بالای حملات تشنجی به دنبال تروما، محرومیت از مواد مخدر، رفع عوامل زمینه ای و ناهنجاری های اجتماعی یک اقدام مهم در پیشگیری از بروز حملات تشنجی خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!