اثر بخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به صرع مقاوم به درمان: یک مطالعه با کاربندی کنترل شده تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

صرع یکی از شناخته شده ترین و شایع ترین اختلالات دستگاه عصبی است که به میزان زیادی زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد گروهی بر کیفیت زندگی و مولفه های آن در گروهی از بیماران مبتلا به صرع مقاوم به درمان، صورت گرفته است.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک طرح کاربندی کنترل شده تصادفی با سنجش پیش آزمون- پس آزمون و  پیگیری2 ماهه، همراه با گروه کنترل بود که از میان بیماران مبتلا به صرع مقاوم به درمان مراجعه کننده به انجمن صرع شهر تهران، با مصاحبه تشخیصی توسط متخصص اعصاب، تعداد 20 بیمار با تشخیص قطعی صرع مقاوم به دارو با کنترل دقیق معیارهای ورود و خروج، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای در جلسات گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد حضور پیدا کردند، در حالی که گروه کنترل ملاقات ساده با درمانگر داشتند. پرسش نامه کیفیت زندگی مخصوص بیماران مصروع (QOLIE-31-P) در هر سه مرحله ذکر شده تکمیل گردید و داده های استخراج شده با تحلیل مانکوا تحلیل شدند.

یافته ها

تفاوت های معناداری میان میانگین نمرات دو گروه در مراحل پس آزمون و پیگیری برای تمامی مولفه های کیفیت زندگی به دست آمد (001/0<p).

نتیجه گیری

 با توجه به نتایج به دست آمده، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب بهبود کلیه ابعاد کیفیت زندگی در بیمارن مبتلا به صرع مقاوم به درمان می شود، لذا به عنوان درمان تکمیلی در کنار درمان دارویی قابل توصیه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
419 تا 427
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134658 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!