بررسی ارتباط بین سوءتغذیه و افسردگی در سالمندان ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با افزایش جمعیت سالمندان، حفظ سلامت آن ها یکی از مهم ترین اولویت های دولت ها به شمار می رود. از جمله بیماری های شایع در این دوران سوءتغذیه و افسردگی است که منجر به نتایج نامطلوبی گردد. هدف مطالعه ملی حاضر تعیین ارتباط بین سوءتغذیه و افسردگی در سالمندان ایرانی بود.

مواد و روش ها

در مطالعه مقطعی حاضر(که در سال 1397 انجام شد) که داده های آن از طرح ملی سیمای سلامت سالمندان استخراج شد، 1133 نفر سالمند شرکت کردند. این طرح ملی به بررسی وضعیت سلامت افراد 60 سال و بالاتر در پنج استان کشور با نمونه گیری خوشه ای از 106 مرکز بهداشتی درمانی در 66 شهرستان پرداخته است. از پرسش نامه های ارزیابی مختصر تغذیه ای (MNA, Mini Nutritional Assessment) و مقیاس افسردگی سالمندان (GDS-15,Geriatric Depression Score) استفاده شد.

یافته ها

حدود 47% از شرکت کنندگان مردان بودند. میانگین و انحراف معیار سن شرکت کنندگان 22/7 ±11/69 بود. میزان شیوع افسردگی 7/35% (5/28%مردان و 3/42% زنان) وسوءتغذیه 1/6% (4/5% مردان و 7/6% زنان) به دست آمد. نتایج حاصل از رگرسیون لجستیک چند متغیره نشان داد که افراد در معرض خطر سوءتغذیه 3 برابر بیش تر از افراد طبیعی خطر ابتلا به افسردگی را دارند. ((59/2-60/4)=CI ،45/3=OR ،001/0P)

نتیجه گیری

با توجه به شیوع نسبتا بالای افسردگی سالمندان ایرانی نسبت به برخی از کشورها و افزایش تعداد سالمندان در معرض خطر ابتلا به سوءتغذیه، به کارگیری مداخلات لازم می تواند کمک کننده باشد. هم چنین با وجود ارتباط میان سوءتغذیه و افسردگی، کارشناسان بهداشتی و درمانی در طول درمان سالمندان مبتلا به افسردگی، سوء تغذیه و یا هر دو بایستی به جنبه های جسمی و روحی توجه داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
467 تا 476
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!