تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر روی ناتوانی، ضخامت عضله ی مولتی فیدوس، باورهای اجتنابی و باورهای فراشناختی در افراد مبتلا به کمر درد مزمن غیر اختصاصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

کمردرد مزمن غیر اختصاصی از مشکلات عمده و هزینه بر اسکلتی-عضلانی می باشد که عوامل زیستی-روانی متعددی بر روی آن تاثیر می گذارند. شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن یکی از روش های نوین در درمان بیماران مبتلا به درد مزمن مطرح شده است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر افزودن درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن به تمرینات ثباتی بر روی ضخامت عضله مولتی فیدوس کمری، ناتوانی، باورهای اجتنابی ناشی از ترس و باورهای فراشناختی در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی می باشد.

مواد و روش ها

 این تحقیق کارآزمایی بالینی بر روی 40 فرد مبتلا به کمردرد مزمن غیر اختصاصی (20 نفر گروه مداخله و 20 نفر گروه کنترل) با دامنه سنی 45-18 انجام شد. نمره پرسش نامه های ترس از درد، ترس از حرکت، ناتوانی ناشی از کمردرد و باورهای فراشناختی این افراد ثبت گردید. ضخامت عضله مولتی فیدوس کمری در سطح مهره L5 به وسیله اولتراسونوگرافی اندازه گیری شد. در گروه شاهد تمرینات ثباتی در طی 8 هفته (3 تکرار در هفته) انجام پذیرفت. گروه آزمون علاوه بر تمرینات فوق، تحت درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن طی 8 هفته (2 تکرار در هفته) قرار گرفتند. پس از پایان دوره درمان متغیرها مجددا در دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که افزودن درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن به تمرینات ثباتی تفاوت معناداری در افزایش ضخامت عضله مولتی فیدوس کمری نسبت به گروه شاهد ندارد (76/0=P) اما موجب کاهش باورهای اجتنابی ناشی از ترس (ترس از درد و ترس از حرکت)، ناتوانی و باورهای فراشناختی می شود.

نتیجه گیری

عوامل روان شناختی همراه با درد که یکی از عوامل تداوم کمردرد است با درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن احتمالا تحت تاثیر قرار می گیرند و ترکیب تمرینات ثباتی با این درمان به بهبود بیش تر بیماری کمک می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
483 تا 491
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!