بررسی اثرات ضد سرطانی و خواص ضد باکتریایی سم خام مار شاخدار ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مقاومت باکتری های بیماری زا به آنتی بیوتیک ها به عنوان یکی از مشکلات مهم بهداشت عمومی در جهان گزارش شده است. تحقیقات اخیر نشان داده است که زهر برخی از مارهای سمی دارای فعالیت ضد میکروبی و ضد توموری می باشد. هدف از این مطالعه بررسی فعالیت ضد باکتریایی زهر مار شاخدار ایرانی بر علیهEscherichia coli ، Bacillus subtilis و Staphylococcus aureus، هم چنین بررسی اثرات ضد سرطانی غلظت های احتمالی دارای بیش ترین اثر ضد باکتری از سم این مار بر رشد سلول های سرطانی کبد در شرایط آزمایشگاهی بود.

مواد و روش ها

 اثرات ضد باکتریایی سم در غلظت هایμg/ml  400-25/6 با استفاده از روش های MTT reduction،MIC assay، Disc diffusion assay و Well diffusion test مورد بررسی قرار گرفت. از تتراسایکلین در غلظت 50 میکروگرم در میلی لیتر به عنوان آنتی بیوتیک استاندارد استفاده شد. هم چنین اثرات ضد سرطانی سم خام در غلظت های μg/ml 400-50 با استفاده از روش MTT assay، قرمز خنثی و کامت قلیایی بر روی سلول سرطانی کبد (HepG2) مطالعه گردید.

یافته ها

یافته های ما نشان می دهد که زهر افعی شاخدار ایرانی  دارای اثرات ضد باکتری بوده و این اثر بر علیه باکتری های گرم مثبت در مقایسه با باکتری های گرم منفی بیش تر می باشد. هم چنین سم خام این افعی با القاء آپاپتوزو نکروز سبب مرگ و میر در سلول های سرطانی کبد شده است.

نتیجه گیری

 این مطالعه نشان داد که زهر خام افعی شاخدار ایرانی دارای فعالیت ضد باکتری و ضدسرطانی می باشد. این نتایج زهر این افعی را به عنوان کاندید مناسبی جهت جداسازی مولکول های با اثرات ضد باکتریایی و اثرات ضد سرطانی معرفی می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
518 تا 528
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!