بررسی اثرات بیان پروتئین فیبرومودلین بر روی مسیرهای پیام رسانی NFkB و TGFβ در سلول های سرطان کبد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

میزان بروز سرطان کبد به طور پیوسته در حال افزایش است. در حال حاضر، ژن درمانی برای بهبود چالش های پزشکی گوناگونی از جمله درمان سرطان مورد بررسی قرار می گیرد. فیبرومودلین از طریق تعامل با فاکتورهای رشد و رسپتورهای مسیرهای پیام رسانی در بسیاری از فرآیندهای زیستی و فیزیولوژیکی دخالت می نماید. این مطالعه با هدف بررسی اثرات بیان ژن فیبرومودلین بر روی مسیرهای پیام رسانی NFkB و TGFβ در سلول های سرطان کبد با رویکرد بررسی ژن های مسیرهای مولکولی درگیر در این سرطان انجام شد.

مواد و روش ها

 سلول های سرطان کبد انسانی Huh-7 کشت داده شد و اثر تیمار با فیبرومودلین بر روی رشد و تکثیر سلول ها با استفاده از تست MTT سنجیده شد. سپس با استفاده از لیپوفکتامین، ژن فیبرومودلین را به داخل سلول ها ترانسفکت کرده و بیان ژن های SMAD2/3 و TGFβ را با استفاده از روش Real time-PCR مورد سنجش قرار گرفت.

یافته ها

 تاثیر فیبرومودولین بر بیان ژن های TGFβ و SMAD2/3 در رده ی سلولی سرطان کبد انسانی Huh-7 بررسی شد. نتایج نشان داد فیبرومودولین موجب تنظیم کاهشی این ژن ها در سلول های ترانسفکت شده با ژن فیبرومودولین در مقایسه با سلول های کنترل گردید. هم چنین نتایج MTT نشان داد که تیمار با فیبرومودولین موجب افزایش رشد و تکثیر سلول های Huh-7 به طریق وابسته به دوز می شود.

نتیجه گیری

مطالعه ی حاضر نشان داد فیبرومودلین به طور معناداری میزان بیان ژن های مسیر  TGFβ و NFKB را در سلول های سرطان کبد کاهش داد. هم چنین تیمار رده ی سلولی سرطان کبد با فیبرومودلین سبب افزایش رشد سلول ها گردید. به نظر می رسد ژن فیبرومودلین دارای اثرات ضد سرطانی بر روی سلول های سرطان کبد است.

زبان:
فارسی
صفحات:
529 تا 533
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!