ارزیابی میزان رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به نیاز به اطلاع از میزان رضایت مندی بیماران در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مطالعه ای با هدف ارزیابی میزان رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به بخش های ترمیمی، اندودانتیکس، پریودنتولوژی، پروتزهای دندانی و درمان جامع این دانشکده در سال 1397 انجام شد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی - مقطعی ، میزان رضایت مندی267 نفر از بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی در 5 بخش(پریودنتیکس، اندودنتیکس، ترمیمی و زیبایی، پروتز ثابت و متحرک و درمان جامع) دانشکده در پایان درمان با استفاده از پرسش نامه رضایت سنجی در دندانپزشکی (DSQ) ارزیابی گردید. پرسش نامه دارای 19 سوال در 3 حیطه درد، دسترسی و کیفیت درمان بود. داده ها، با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 17 و آزمون آماری T-test و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

میانگین سن بیماران مشارکت کننده در این مطالعه، 11/4± 31/9 بودکه 63/7% آن ها زن بوده اند. بر حسب یافته ها، میانگین نمره رضایت مندی کل در بیماران مورد مطالعه 9/2 ± 68/8 از 100بود. میانگین نمره رضایت مندی در حیطه های درد، دسترسی و کیفیت درمان به ترتیب برابر با 63/9، 65/9 و 72/7 بود. در میزان رضایت مندی کل بیماران و هم چنین رضایت مندی در حیطه های مورد بررسی بر حسب سن، جنس، محل سکونت و بخش های مختلف درمانی دانشکده اختلاف آماری معناداری مشاهده نشد (0/05≥p) و فقط با افزایش سن رضایت مندی در حیطه درد افزایش معناداری داشت (0/014=p).

نتیجه گیری

میانگین نمره رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی یزد در پنج بخش مذکور برابر با 68/8 و در حد مطلوب بود که نیاز هست تلاش بیشتری جهت افزایش رضایت مندی بیماران مراجعه کننده صورت پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2285 تا 2293
لینک کوتاه:
magiran.com/p2134701 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!