ارزیابی سطوح توسعه ‏یافتگی با استفاده از تکنیک‏ های تصمیم‏ گیری چندمعیاره در بخش ‏های استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه، تعیین و شناسایی سطوح توسعه‏ یافتگی اصلی مهم در تدوین سیاست‏ها و برنامه ‏های توسعه محسوب می‏شود و نتایج آن به‏ عنوان راهنمایی سودمند توسط سیاست‏ گذاران و برنامه‏ ریزان در جهت شناسایی محرو م‏ترین و توسعه یافته ‏ترین مناطق استفاده می‏گردد. در راستای این مهم، ارزیابی سطوح توسعه ‏یافتگی بخش‏های استان گیلان لازم و ضروری به ‏نظر می‏رسد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و جامعه آماری همه بخش‏های استان گیلان (43 بخش) است که براساس 298 متغیر و 93 شاخص در پنج گروه شاخص ترکیبی (محیطی- اکولوژیک، اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی، نهادی، و کالبدی) رتبه ‏بندی شده ‏اند. شاخص‏های مورد مطالعه با استفاده از آخرین داده ‏های موجود سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 استان گیلان جمع ‏آوری، با روش تقسیم بر میانگین استاندارد، با بهره ‏گیری از مدل مولفه اصلی هم‏وزن، و سپس با استفاده از روش‏های تاکسنومی ‏عددی، تحلیل خوشه ‏ای، تحلیل سلسله‏ مراتبی، تاپسیس، موریس، و تحلیل شبکه رتبه‏ بندی شده ‏اند و با تحلیل نتایج بخش‏ های استان در پنج گروه توسعه ‏یافتگی بالا (10 بخش)، توسعه ‏یافتگی متوسط (7 بخش)، گذار به توسعه ‏یافتگی (8 بخش)، محروم (9 بخش)، و محرومیت شدید (9 بخش) سطح ‏بندی شده ‏اند و جایگاه هر یک از بخش‏ها در سطوح توسعه با بهره ‏گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی مشخص شده است. درنهایت، با مقایسه سطوح توسعه‏ یافتگی در سال‏های 1385 و 1390 نشان داده شده است در طی این دوره پنج ‏ساله از تعداد بخش‏های موجود در سطوح محرومیت شدید و محروم کاسته و به تعداد بخش‏های موجود در سطح بالای توسعه ‏یافتگی افزوده شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2135052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!