راهکارهای ارتقاء سلامت روان از منظر قرآن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در طول سال های اخیر، سلامت روان به عنوان یکی از مهم ترین مباحث حوزه سلامت مطرح و رو به افزایش است. با این وجود از دیرباز همواره مکاتب الهی به معیارهای رشد و سلامت انسان توجه داشته اند. در همین راستا قرآن عصاره مکتب وحی، به هر دو بعد جسمی و معنوی او توجه ویژه داشته و راهکارهایی را درسطح شناختی، عاطفی و رفتاری ارایه نموده است. بر همین اساس پژوهشگر هدف خود را بررسی راهکارهای قرآنی برای رشد و ارتقاء سلامت روان قرار داد.

مواد و روش ها

در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به مرور آیاتی پیرامون راهکارهای رشد سلامت روان پرداخته شده است. سپس در مواردی از روایات و برخی دستاوردهای علم روانشناسی نیز جهت تکمیل مباحث استفاده شد.

یافته ها

 با توجه به آیات قرآن، عواملی چون ایمان به مبدا و معاد (با آثار شناختی و رفتاری آن)، میانه روی، تعقل و اندیشه ورزی، خودشناسی، محبت الهی، حضور موثر در جامعه و همدلی و... در رشد سلامت روان موثرند. همچنین در این پژوهش به معاد بیشتر از جنبه تکاملی آن توجه شده است.

نتیجه گیری

 قرآن کریم که خود را هدایتگر انسان به سوی رستگاری معرفی می نماید، انسان را دارای دو بعد مادی و معنوی می داند و از آنجا که سلامت روان، بیانگر نوعی تعادل روانی است، تمامی جنبه های وجودی انسان و هماهنگی میان نیازهای او را در بر دارد. بنابراین می توان گفت؛ قرآن، فردی را سالم می داند که بین نیازهای جسمی، روانی و معنوی تعادل ایجاد کند و در نهایت رضایت او را در نظر گیرد. مطالعه حاضر نشان داده در نگاه قرآن، مقربان از بالاترین مراتب سلامت روانی و معنوی برخوردارند و پیشنهاد می شود مراکز علمی و پژوهشی، زمینه های انس بیشتر با قرآن را فراهم نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p2135097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!