مقایسه عملکرد شاخص های طیفی با طبقه بندی شی ءگرا در استخراج مناطق ساخته شده در مناطق شهری (مطالعه موردی: شهر تهران و شهر گرگان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در پی افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی در دهه های اخیر، چشم اندازهای طبیعی در حال تبدیل شدن به چشم اندازهای انسانی است و فضای باز شهری به مناطق ساخته شده تبدیل شده است. تغییرات شدید کاربری اراضی، لزوم دسترسی مدیران شهری را به اطلاعات به روز بیشتر کرده است. استفاده از تصاویر ماهواره ای سبب می شود تا مدیران شهری تغییرات را بهتر پایش کنند تا بتوانند در زمان مناسب تصمیم گیری کنند. طبقه بندی و استفاده از شاخص های استخراج شده از باندهای طیفی تصاویر ماهواره ای، از روش های کارآمد و موثر استفاده از تصاویر ماهواره ای در مطالعات شهری است. تاکنون شاخص های طیفی زیادی برای تفکیک مناطق ساخته شده از سایر کاربری ها ایجاد شده است. هدف از این پژوهش، بررسی و عملکرد چهار شاخص طیفی پرکاربرد شهری، به منظور تفکیک مناطق ساخته شده از سایر کاربری ها در دو شهر متفاوت و مقایسه آن با نتایج طبقه بندی شی ءگرا برای استخراج مناطق ساخته شده است. به این منظور، شاخص های تفاوت نرمال شده مناطق ساخته شده، شاخص شهری، شاخص نرمال شده مناطق ساخته شده و شاخص استخراج مناطق ساخته شده از تصاویر سنجنده OLI ماهواره لندست 8 برای دو شهر تهران و گرگان محاسبه شد. برای جداسازی مناطق ساخته شده و ساخته نشده، از روش آستانه گذاری اتوماتیک اتسو استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که شاخص های طیفی در مناطق شهری متفاوت، عملکرد یکسانی ندارند و صحت استخراج مناطق ساخته شده با اعمال این شاخص ها بر صحت طبقه بندی شی ءگرا برتری نمی یابد. صحت کلی طبقه بندی شی ءگرا در استخراج مناطق ساخته شده در شهر تهران 92 درصد و در شهر گرگان 91 درصد است. بهترین شاخص طیفی مناطق ساخته شده برای شهر تهران، شاخص استخراج مناطق ساخته شده با صحت کلی 82 درصد و برای شهر گرگان، شاخص نرمال مناطق ساخته شده با صحت کلی 86 درصد بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2135147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!