اثر تغییر آبیاری جویچه ای به قطره ای بر آب مصرفی، کارایی مصرف آب و برخی صفات رشدی بوته های انگور بیدانه سفید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور ارزیابی اثر تغییر شیوه آبیاری از جویچه ای به قطره ای روی رشد طولی شاخه ها، کارایی مصرف آب و عمق توسعه ریشه، در تاک های رقم بیدانه سفید، آزمایشی در قالب بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار انجام شد. این تحقیق در سال های زراعی 94-1393 و 95-1394 و در شهرستان ملایر صورت گرفت. تیمارهای آبیاری شامل: آبیاری جویچه ای (I1)، آبیاری قطره ای به همراه جویچه ای (I2)، بابلر (I3)، قطره ای 1 -سه قطره چکان/بوته- (I4)، ترکیب قطره ای سطحی و زیر سطحی (I5)، قطره ای 2 -پنج قطره چکان/بوته- (I6) و قطره ای 3 -هشت قطره چکان/بوته- (I7) بود. نتایج نشان داد تاک هایی که به صورت قطره ای آبیاری شده بودند از نظر طول شاخه، سطح برگ و مصرف آب کاهش معنی داری نسبت به آبیاری جویچه ای داشتند. به طوری که میانگین پارامترهای اشاره شده در طول دوره آزمایش برای آبیاری جویچه ای (I1) طول شاخه 133 سانتی متر، سطح برگ 11/1 متر مربع در تاک و حجم آب مصرفی 5375 متر مکعب در هکتار بوده و در تیمارهای قطره ای این پارامترها به ترتیب 121، 6/5 و 3625 بدست آمد، هم چنین بین پارامتر های اشاره شده همبستگی مثبت وجود داشت. نتایج نشان داد که تیمارهای آبیاری I6 و I7 به ترتیب با 31 و 29 تن در هکتار نسبت به آبیاری جویچه ای با 24 تن در هکتار، عملکرد بیشتری را به خود اختصاص داده بودند، در حالی که سایر تیمارهای قطره ای عملکرد کمتری نسبت به تیمار جویچه ای داشتند. از نظر کارایی مصرف آب شیوه آبیاری I6 با 10/3و آبیاری I1 با 4/9 کیلوگرم بر متر مکعب آب مصرفی، به ترتیب بیشترین و کمترین کارایی را در سال دوم داشتند. توصیه می شود که در تغییر شیوه آبیاری تاک های مسن از جویچه ای به قطره ای، برای استفاده بهینه از منابع آب، از شیوه آبیاری قطره ای 2 (I6) با پنج قطره چکان در بوته استفاده شود. در انتهای آزمایش نمونه برداری های انجام شده از ریشه تاک نشان داد که شیوه های آبیاری قطره ای باعث سطحی شدن ریشه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p2135728 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!