فراتحلیل ارتباط بین کیفیت خدمات بیمارستانی و وفاداری بیماران در بیمارستان های ایران، یک مطالعه مروری سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارایه خدمات با کیفیت بالا در بیمارستان ها منجر به افزایش میزان وفاداری بیماران و در نتیجه بهبود عملکرد بیمارستان ها می شود. این پژوهش با هدف فراتحلیل رابطه بین کیفیت خدمات بیمارستانی و وفاداری بیماران در بیمارستان های  ایران انجام شده است.

مواد و روش ها

برای انجام این پژوهش از روش فراتحلیل استفاده شد. برای این منظور کلیه مقالات منتشر شده در زمینه ارتباط بین کیفیت خدمات بیمارستانی و وفاداری بیماران در بیمارستان های ایران در بازه زمانی 1391 تا پایان اسفند سال 1398 در پنج پایگاه داده ای و یک موتور جستجوگر مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، تعداد 11 مقاله شرایط ورود به این مطالعه را داشتند که با استفاده از نرم افزار Comprehensive Meta-Analysis تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد میانگین اندازه اثر کیفیت خدمات بیمارستانی بر وفاداری بیماران معادل 0.66 بود که بر مبنای نظام تفسیری کوهن این میزان تاثیر در حد زیاد ارزیابی شد. بر مبنای مدل تصادفی، اندازه اثر در بیماران بستری، سرپایی و همه بیماران به ترتیب برابر با 0.74، 0.45 و 0.66 بوده است. از طرفی دیگر، اندازه اثر در بیمارستان های نیروهای مسلح 0.76، خصوصی 0.71،  دولتی 0.62 و بیمارستان های دولتی و خصوصی 0.55 بود. اندازه اثر بر مبنای مدل تصادفی در استان تهران و سایر استان ها به ترتیب برابر با 0.84 و 0.64 بود که این ارتباط در همه متغیرها معنادار بود (0.0001=P).

نتیجه گیری

ارایه خدمات با کیفیت  بر میزان وفاداری بیماران موثر است. لذا مدیران بیمارستان ها ضمن برنامه ریزی در راستای ارتقای کیفیت خدمات، باید زمینه را برای توجه به ابعاد و مولفه های افزایش میزان وفاداری بیماران به بیمارستان فراهم نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2135976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!