ارزیابی تناسب کاربری زمین در جایگاه دفن پسماند شهر زنجان با بهره گیری از دادهای هیدروژئولوژیکی و پیمایش های ژئوالکتریکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش، مطالعات هواشناسی، زمین شناسی، آب شناسی و ژیوفیزیکی برای ارزیابی زیست محیطی جایگاه دفن پسماند واقع در 13 کیلومتری جنوب باختر زنجان انجام پذیرفته است. رسیدن به هدف، دربرگیرنده توسعه یک مدل در سامانه اطلاعات جغرافیایی، بررسی های مقاومت سنجی ژیوالکتریک و اندازه گیری نرخ نفوذ با بهره گیری نفوذسنج حلقه مضاعف در جایگاه دفن پسماند است. ارزیابی آسیب پذیری آبخوان نسبت به آلودگی نشان داد که جایگاه در گستره میانه آسیب پذیری جای دارد. آزمون های نفوذ پذیری حلقه مضاعف تاکید می نمایند که جایگاه دفن یک جایگاه قابل قبول است که به نسبت، نرخ کم نفوذپدیری را نشان می دهد . در این پژوهش، با بهره گیری از 10 سونداژ الکتریکی قایم با آرایه شلومبرژه نشان داده شد که اندازه مقاومت الکتریکی نهشته ها در جایگاه از 20 تا 35 اهم متر برای انباشت پسماندهای تازه یا مرطوب و از 120 تا200 اهم متر برای انباشت های خشک و قدیمی نوسان دارد. زیانه آلودگی شیرابه پهنایی کم-وبیش برابر یک کیلومتر داشته و تا عمقی در حدود 55 متری گسترش یافته است. شکل زبانه نشان می دهد که مهاجرت شیرابه سمت شمال شرق است. با نگرش به عمق سطح ایستابی برآوردشده در بیش از 86 متری و سرعت نفوذ محاسبه شده برابر 95/1 میلی متر در ساعت، چنین می توان نتیجه گیری کرد که حداقل تا سال 1404 زبانه آلودگی به سطح آب زیرزمینی نخواهد رسید.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2136302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!