بررسی مدارک حوزه جنگل های هیرکانی موجود در پایگاه استنادی Web of Science براساس شاخص های علم سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش پیش رو، با هدف بررسی تطبیقی وضعیت پژوهش های علمی حوزه جنگل های هیرکانی در سطح کشور، سازمان، پژوهشگر و نشریه انجام شد. این پژوهش برای بازه زمانی 2010 تا 2019 با رویکرد علم سنجی و در نظر گرفتن جامعه پژوهش شامل 376 مدرک حوزه پژوهش های جنگل های هیرکانی نمایه شده در Web of Science انجام شد. برای تحلیل ها از نرم افزار HistCite و برای ترسیم شبکه های همکاری از نرم افزار VOSviewer استفاده شد. براساس نتایج، ایران با 335 مدرک مربوط به جنگل های هیرکانی، رتبه اول شاخص تخصص نسبی را با اختلاف قابل ملاحظه نسبت به کشورهای دیگر به خود اختصاص داد. در بین 10 سازمان پرتولید این حوزه، نه سازمان در ایران قرار دارند و یک سازمان نیز دانشگاه توسکیا ایتالیا بود. دانشگاه تهران با 104 مدرک در رتبه اول قرار داشت. مقداد جورغلامی از دانشگاه تهران با 20 مقاله، پرتولیدترین پژوهشگر این حوزه بود. در بین 10 پژوهشگر برتر، دو نفر از دانشگاه توسکیا و بقیه از ایران بودند. Journal of Forestry Research با انتشار 21 مقاله مربوط به جنگل های هیرکانی در رتبه اول مجلات هسته این حوزه جای گرفت. به طور کلی، نتایج حاکی از جایگاه خوب ایران در حوزه مربوطه است که باتوجه به سهم بسیار زیاد کشور از جنگل های هیرکانی، امری طبیعی است. در یک ارزیابی کلی، انتشارات و استنادات این حوزه بین سال های مورد مطالعه، رشدی مثبت داشته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2136325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!