نگرشی انتقادی به چالش های حقوق مسئولیت مدنی حاکمیت تقنینی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اصل استقلال سازمان حقوق مسئولیت مدنی، اصل موازنه مدنی و اصل چیرگی فلسفی دادگری مدنی (ارزش گرایی) و عدالت اصلاحی (اولپین- ارسطو- کانت)، بر اندیشه نظم مدنی  (ابزارگرایی) و اندیشه اقتصادگرایی در رفتار زیان آور واضعان خردمند، برتری دارند و چالش های فلسفی پاسخگویی مدنی همانند چالش شخصیت حقوقی دولت، انتساب ناپذیری و تقصیرناپذیری و ناروایی  (نامشروعت) و خیره سری  (تقصیر مدنی) در رفتار قانونگذاری را می گشایند؛ حتی پایه زرین تقصیر  (با درون مایه ای ویژه) و ناروایی در رفتار قانونگذاران را می توان شناسایی کرد و به ابزار آن، آنها را به پای میز دادرسی از بازتاب کیفرگون مدنی  (اندیشه کیفرگرایی) برای برابر ایستادن تراز مدنی میان زیان دیده و سازمان بخشان خیره سر قانون کشاند، زیرا اندیشه های فلسفی مسئولیت برخاسته از خیره سری بر اندیشه های مسئولیت بی تقصیر (همانند خطر، موازنه، تضمین حق، سامان دهی زیان، برابری قانون و هزینه های همگانی، خدمات همگانی، بهره مندی یا استحقاق و همبستگی) در توازن مدنی چیرگی دارد. در فرانسه مسئولیت مدنی برخاسته از مقررات دولتی با آرای بلانکو (1873) و کوییتاس (1923) شورای دولتی آغاز شد که این روند به رای پاسخگویی برای لافلورت  (1938) از قانون زیان آور پارلمان و رای دریانکرت (1973) در زمینه مقررات تقصیرآمیز دولتی انجامید. در ایران برای قانونگذاران عادی سرپیچی از نظم عمومی (مذهبی) و قانون بنیادین، درهم شکستن تکلیف پیشین  (پلانیول) بوده، خیره سری است (اصل 72). در وضع ناروا و ترک خیره سرانه نهش مقررات زیان آور دولتی بر پایه حق بنیادین دادخواهی و اصل 173 و بند 1 ماده 10 و تبصره آن  (اصل جلوگیری پیشروی زیان) و ماده 11  (ابطال تصمیم های مقامات عمومی و اعاده به وضع پیشین) از قانون ت.. عدالت اداری، مسئولیت مدنی تقصیری در تصمیمات زیان بار سازمان یافته اس. اصل مسئولیت مدنی تقصیری مرزهای اصل مصونیت مدنی فرمانروایان تقنینی را در هم فرو می شکند.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p2136432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!