تعادل حقوق زوج و زوجه در زمینه ی طلاق براساس قانون حمایت خانواده 1391 و ماده واحده پیشنهادی سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

قانون گذارحکیم در پرتو اصل عدالت و با هدف ایجاد تعادل، حقوق و تکالیفی را برای زوجین در نظر گرفته است. برخلاف دیدگاه های فمینیستی که داعیه دار تساوی و تشابه حقوق زن و مرد است و بدون توجه به تفاوت های مادی و معنوی آنها، تعادل را در تساوی و تشابه معنا می کنند، همچنین دیدگاه ها مبتنی بر تفاوت های فطری و جنسیتی مرد و زن و با تکیه بر عصای استدلال احساسی بودن زن و با اعتقاد به در خطر افتادن نهاد خانواده در صورت به ید زن بودن طلاق، اصل عدالت را تفسیری نازل کرده و به ید مرد بودن حقی همچون طلاق را عین عدالت و عین تعادل حقوق زوجین قلمداد می نمایند. پژوهش حاضر با بازخوانی مفاهیم تعادل و تساوی، مبانی تعادل در حقوق خانواده را در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در جدیدترین مقررات قانونی باعنوان قانون حمایت خانواده ، همراه با نیم نگاهی به  پیش نویس لایحه جدیدی که باعنوان ماده واحده پیشنهادی برای اصلاح ماده 1133 قانون مدنی، مبنی بر مقید و محدودسازی حق طلاق شوهر (که در حال حاضر در سال 1398 درکمیسیون لوایح هیات دولت، درحال بررسی است) مورد بررسی قرار داد. در صورت تصویب نهایی لایحه مذکور، تحولی اساسی در حقوق زوجه ایجاد خواهد شد تاجایی که ممکن است ماهیت ایقاعی طلاق را تحت تاثیر قرار دهد. در پژوهش حاضر با دیدگاه تعادلی، محسنات و خطرات مقرره های قانونی در این زمینه، به ویژه در مورد لایحه مذکور بررسی شد. نتایج بررسی ها نشان داد که با لحاظ مقتضیات زمانه، افزایش روزافزون طلاق و عوارض ناشی از آن، چه بسا به سبب همین عدم تعادل های ظاهری است که برای پیشگیری از آن باید مبانی تعادل در حقوق زوج و زوجه و راه کار های ایجاد فراهم شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2136435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!