بررسی آزمایشگاهی الگوی جریان و آبشستگی پیرامون پایه پل همراه با طوق مشبک نامتقارن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 تاکنون مطالعات مختلفی در خصوص شناخت مکانیزم آبشستگی اطراف سازه های هیدرولیکی و بخصوص پل ها انجام شده است. در زمینه آبشستگی اطراف پل ها تمرکز پژوهش ها بیشتر بر روی پایه بوده، ولی به نتایج اثر بخشی در مورد پدیده آبشستگی پیرامون پایه ها دست نیافته اند. بررسی منابع نشان می دهد، که شکل پایه بر میزان آبشستگی پیرامون آن تاثیر به سزایی دارد، و در بین اشکال مختلف پایه، پایه استوانه ای بیشترین میزان آبشستگی را دارد. بنابراین در این پژوهش با انتخاب شکل استوانه ای برای پایه پل با مقطع دایره ای، علاوه بر بررسی تاثیر عدد فرود در دو زمان 13 و 5 ساعت، بر میزان آبشستگی پیرامون آن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، که با افزایش عدد فرود در زمان های نام برده، عمق آبشستگی افزایش و بر وسعت چاله آبشستگی افزوده می شود. همچنین با افزایش ارتفاع تراز نصب طوقه بر روی پایه پل، عمق آبشستگی و وسعت چاله آبشستگی افزایش می یابد. در ادامه این پژوهش مولفه های سه بعدی سرعت جریان پیرامون پایه با استفاده از سرعت سنج ADV تعیین و برای رسم میدان جریان مورد استفاده قرار گرفتند. بررسی آن نشان داد، سرعت بیشینه در نزدیکی بستر و بالای گودال تشکیل می شود، که دلیل آن تقویت جریان های ثانویه است، و گردابه های عمودی در نقطه جلوی پایه شکل گرفته که عامل اصلی آبشستگی و توسعه آن پیرامون پایه پل می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2136458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!