بررسی اپیدمیولوژی مننژیت نوزادی در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال 1392 تا سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مننژیت یکی از عفونت های جدی و تهدید کننده حیات در نوزادی محسوب می شود و عامل مهم موربیدتی و مورتالیتی در نوزادان است و به دلیل هم پوشانی تظاهرات کلینیکی سپسیس و مننژیت تشخیص به موقع آن با علایم اولیه و تست های آزمایشگاهی دشوار است. با توجه به اهمیت روزافزون موضوع، فراوانی مننژیت، علایم بالینی، یافته های پاراکلینیک و ریسک فاکتورهای احتمالی مرتبط و نتیجه نهایی و درمان در نوزادان که با تشخیص مننژیت در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال 1392تا 1396 بستری شده اند، بررسی شد. هدف اصلی این طرح برنامه ریزی مناسب برای ارتقای سلامت نوزادان با استفاده از این یافته ها ونتایج است.

مواد و روش بررسی

در این مطالعه داده های موجود پرونده های نوزادان مبتلا به مننژیت و سپسیس که در سال های 1392تا 1396 در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بستری شده بودند، بررسی شد و میزان شیوع مننژیت و سپسیس، علایم بالینی نوزادان مبتلا به مننژیت، نتایج پاراکلینیک، ریسک فاکتورها و نتایج درمان و عوارض بررسی شد.

یافته ها

 از بین 3612 نوزاد با تشخیص سپسیس در 5 سال شیوع مننژیت، 2/2 درصد بود. شایع ترین علایم کلینیکی  Poor feeding 43 درصد (خوب شیر نخوردن) و تب 42 درصد بود. نوزادان پره ترم مبتلا به مننژیت، به طور معناداری بیشتر از نوزادان ترم مبتلا به آپنه شدند 004/0 : Pvalue. همچنین نوزادان پره ترم مبتلا به مننژیت، در مقایسه با  نوزادان ترم مبتلا با اختلاف معناداری دچار early meningitis (مننژیت زودرس) در سن کمتر از هفت روز با 26درصد: Pvalue و B/C مثبت با 005/0 : Pvalue و   CSF/C مثبت با 40درصد : Pvalue شدند. CSF/C 12.3 درصد مننژیت مثبت بود. 7/3درصد نوزادان فوت کردند و  9/4 دیرصد دچار سکل نورولوژیک شدند.

نتیجه گیری 

در این پژوهش، شیوع مننژیت در سپسیس کمتر از سایر مقاله های منتشر شده در سایر نقاط جهان است. علایم بالینی عفونت در نوزادان غیر اختصاصی بود. بنابراین در همه نوزادانی که شک به سپسیس در آن ها وجود دارد، بررسی های ضروری و آزمایش های لازم و Lp برای تعیین کانون عفونت باید انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
374 تا 377
لینک کوتاه:
magiran.com/p2136497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!