ارزیابی روش های مختلف تعیین الگوی پراکنش مکانی گونه های درختی در جنگل کلخانی کوهدشت لرستان - زاگرس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی کارایی شاخص های نمونه برداری در تعیین الگوی مکانی چهار گونه چوبی بلوط ایرانیQuercus brantii))، زالزالک (Crataegus aronia) ، بنه) (Pistacia atlantica  و کیکم (Acer monspessulanum) در جنگل های زاگرس مرکزی، محدوده ای به مساحت 500 هکتار ازمنطقه کلخانی کوهدشت لرستان انتخاب شد. شبکه ی آماربرداری منظم با ابعاد 300×100 متر در محیط ArcGIS طراحی و با نقطه شروع تصادفی روی نقشه محدوده مطالعاتی قرار داده شد. موقعیت جغرافیایی 141 مرکز قطعات نمونه دایره ای 15 آری (که نقطه شروع روش های فاصله ای نیز می باشد) وارد دستگاه سیستم موقعیت یاب جهانی) GPS) شد. تعداد، نوع گونه و سطح تاج پوشش پایه های هر گونه برای تحلیل الگوی مکانی یادداشت شد. تجزیه و تحلیل داده ها با شاخص های قطعه نمونه شامل: نسبت واریانس به میانگین، گرین، خوشه بندی، موریسیتا و استاندارد شده موریسیتا و شاخص های فاصله ای شامل: جانسون و زایمر، ابرهارت، هاینز، هاپکینز و C با استفاده از نرم افزار Ecological Methodology انجام شد. نتایج نشان داد که بیشترین و کمترین تعداد پایه درختی به ترتیب مربوط به گونه بلوط ایرانی و بنه است. بیشترین سطح تاج پوشش متعلق به بلوط ایرانی و کمترین سطح تاج پوشش مربوط به گونه زالزالک می باشد. نتایج حاصل از تحلیل الگوی مکانی چهار گونه با شاخص های قطعه نمونه الگوی کپه ای را برای کل گونه ها نشان داد. از بین شاخص های فاصله ای، ابرهارت و هاینز نتایج بهتری را ارایه کردند. به طور کلی شاخص های قطعه نمونه بهتر از شاخص های فاصله ای الگوی مکانی گونه ها را در این تحقیق برآورد نمودند. مقایسه نتایج شاخص های دو روش نمونه برداری مشخص می کند که در مطالعات آینده، با توجه به هدف و امکانات قابل دسترس از کدام شاخص می توان استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p2136526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!