بررسی پیش بینانه خطا های راننده با استفاده از تکنیک الگوی خطای انسانی HET

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در کشور ما بر اثر حوادث رانندگی سالانه 16 هزار نفر جان خود را از دست می دهند و 335 هزار نفر مجروح می شوند. پژوهش هایی که به تازگی انجام گرفته، نشان داده است که خطای انسانی تا 94 درصد علت بروز تمام حوادث جاده ای را در بر می گیرد، از این رو  توجه به عامل انسانی با تمرکز بر ایجاد تغییرات رفتاری در راننده سبب بهبود وضعیت حوادث ترافیکی می گردد. روش های شناسایی خطای انسانی اغلب در وظایف با ریسک بالا مانند صنایع هوایی مورد استفاده قرار گرفته اند. با این وجود در حال حاضر مطالعات نسبتا کمی در مورد شناسایی و کنترل نوع خطاهایی که راننده مرتکب آنها می شود صورت گرفته است، از این رو با استفاده از روش های شناسایی خطای انسانی می توان در نظر داشت که با دسته بندی خطاهای انسانی و تعیین سطوح بحرانیت، نسبت به برنامه ریزی مناسب جهت تعیین اولویت های کاهش احتمال وقوع و شدت خطاها اقدام نمود. هدف از این پژوهش، بررسی پیش بینانه خطا های راننده با استفاده از تکنیک الگوی خطای انسانی (HET) هنگام رانندگی می باشد.

 روش بررسی

این مطالعه موردپژوهی، جهت شناسایی و ارزیابی پیش بینانه خطاهای انسانی راننده خودروی سواری در یک سناریو رانندگی معین انجام گردید. با مشاهده مستقیم فرآیندها و مصاحبه، وظایف شناسایی و با روش تجزیه و تحلیل وظایف سلسله مراتب شغلی آنالیز شدند. پس از تعیین تقدم و تاخر انجام وظایف خطاهای انسانی ممکن در هر یک از مراحل کاری با استفاده از کاربرگ های تکنیک الگوی خطای انسانی در قالب 12 نوع خطا که به عنوان خطاهای با تظاهر بیرونی مطرح هستند، مورد دسته بندی قرار گرفتند. به دنبال این مرحله، توصیفی از خطاها شامل تعیین نوع خطا و پیامدهای ناشی از آن و قضاوت در خصوص سطوح بحرانیت و پذیرش ریسک با اجماع نظر محققان صورت پذیرفت.

 یافته ها

از مجموع 101 خطا که توسط این روش شناسایی گردید، 16 درصد به عنوان خطای نپذیرفتنی می باشد. همچنین از میان انواع خطاهای شناسایی شده، خطاهای: اجرای وظیفه به شکل ناکامل، دیر اجرا شدن وظیفه و نقص در اجرا به ترتیب 74/25، 78/21 و 86/13 بالاترین درصد را به خود اختصاص دادند. با انجام آنالیز سلسه مراتبی شغلی، 3 وظیفه و 9 زیر وظیفه برای رانندگی تعیین گردید، 48 درصد خطاها در وظیفه طی مسیر و به ترتیب 33 و 19 درصد خطاها در وظایف به حرکت درآوردن و پارک کردن خودرو شناسایی شدند.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که تکنیک الگوی خطای انسانی قابلیت لازم برای شناسایی و طبقه بندی خطاهای رانندگی را دارد. در توجه به نتایج این تحقیق و تحقیقات مشابه پیشین چنین به نظر می رسد که این تکنیک علاوه بر کاربرد در صنایع هوایی، در رانندگی نیز که به عنوان یک سیستم پیچیده مطرح است، می‍تواند به عنوان یک روش آینده نگر و پیش بینانه در شناسایی و تعیین بحرانیت خطاهای رانندگی به عنوان یک روش مفید به کار گرفته شود. همچنین با استفاده از نتایج این مطالعه می توان برای کاهش حوادث ناشی از خطاهای انسانی در رانندگی، استراتژی های مناسب را پی ریزی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2136978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!