ساخت، مشخصه یابی و بررسی فعالیت آنتی باکتریال نانوهیبرید سه گانه نانولوله های کربنی- دی اکسید تیتانیوم- نقره (CNTs-TiO2-Ag)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش، با استفاده از روش سل-ژل، هیبرید دوگانه نانولوله کربنی چند دیواره- دی اکسید تیتانیوم (MWCNTs-TiO2) ساخته شد و سپس طی یک فرآیند شیمیایی نرم چهار غلظت مختلف 0/06، 0/08، 0/1 و 0/2 مولار محلول آبی نیترات نقره به هیبرید مذکور اضافه گردید و هیبریدهای سه گانه نانولوله کربنی- دی اکسیدتیتانیوم- نقره (MWCNTs-TiO2-Ag) با چهار مقدار مختلف نشست نقره بدست آمدند. همچنین هیبرید دوگانه نانولوله کربنی- نقره (MWCNTs-Ag) و نانوذرات دی اکسید تیتانیوم و نانوذرات نقره به تنهایی به روش شیمیایی سنتز شدند. بررسی های میکروسکوپ الکترونی نشان داد که هیبریدهای دو و سه گانه شکل گرفته و نانوذرات دی اکسید تیتانیوم و نقره به بدنه نانولوله های کربنی چسبیده اند. پراش پرتو ایکس حضور همزمان ساختار هگزاگونال نانولوله های کربنی و فاز آناتاز نانوذرات تیتانیا را در هیبرید سه گانه تایید کرد. مشاهده شد که میزان نشست نانوذرات تیتانیا بسیار بیشتر از نقره است. طیف سنجی تبدیل فوریه فروسرخ اتصال نانوذرات تیتانیا و نقره به بدنه نانولوله ها با استفاده از گروه عاملی کربوکسیل را تایید کرد. مشاهده شد که هیبریدهای سه گانه فعالیت آنتی باکتریال بسیار بهتری در مقایسه با هیبریدهای دوگانه و نانوذرات تنها از خود نشان می دهند و در بین باکتری های مذکور، نانومواد سنتز شده بیشترین تاثیر را روی باکتری اشریشیا کلای داشته اند. بیشینه ناحیه عدم رشد برابر mm 13 است که با استفاده از هیبرید CTA4 در برابر باکتری استافیلوکوک اپیدرمیدیس در حجم μl 40 از باکتری بدست آمد.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!