ارزیابی کارایی شش ماهه طرح مدیریت آماده سازی بالینی و جسمانی بیماران الکتیو قبل از بستری در یک مرکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال 96-97

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 تمرکز بر بهبود کیفیت در بیمارستان ها به عنوان یک مزیت کلیدی ویژه و رقابتی منجر به ارتقاء سطح سلامت در جامعه می شود. در این میان ارزیابی کارایی بیمارستان نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات ارایه شده دارد. یکی از اقدامات صورت گرفته برای افزایش کارایی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طراحی و اجرای طرح مدیریت آماده سازی بالینی و جسمانی بیماران الکتیو قبل از بستری (طرح پیش پذیرش) برای کاهش بستری های غیر ضروری می باشد که شش ماه از اجرای آزمایشی آن می گذرد. هدف این مطالعه، تحلیل کارایی بیمارستان قبل و بعد از اجرای این طرح با استفاده از مدل پابن لاسو بود.

روش بررسی

مطالعه حاضر از نوع توصیفی مقطعی بود که داده های آن با استفاده از فرم فعالیت ماهیانه بیمارستان منتخب، طی سال 96 تا 97 جمع آوری گردید. برای تحلیل وضعیت قبل و بعد از اجرای طرح پیش پذیرش از مدل پابن لاسو استفاده شد که این مدل عملکرد نسبی بیمارستان ها را با استفاده از سه شاخص درصد اشغال تخت، گردش تخت و متوسط طول اقامت تعیین می کند که با ترسیم نمودار پابن لاسو و آزمون t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

قبل از اجرای طرح مذکور طول مدت اقامت بیماران 4.7 روز، درصد اشغال تخت 80.6% و گردش تخت 5.9 روز و از مجموع 20 گروه تخصصی، 30% در ناحیه اول (کارایی نامطلوب) 25% در ناحیه سوم)کارایی مطلوب(قرار داشتند و بعد از اجرای طرح، طول مدت اقامت بیماران به 4.2 روز، درصد اشغال تخت 75.2 % و گردش تخت 6.1 روز تغییر پیدا کرد و 20% گروه های تخصصی در ناحیه اول و 20% در ناحیه سوم قرار گرفتند. بر طبق نتایج آزمون آماری  tزوجی تنها بین درصد اشغال تخت قبل و بعد از اجرای این طرح اختلاف آماری معناداری مشاهده شد .

نتیجه گیری

در این پژوهش در مجموع، روال بهبود شاخص های عملکردی این مرکز آموزشی درمانی بعد از اجرای طرح پیش پذیرش به وضوح دیده می شود بدین صورت که 10% از گروه های تخصصی بیمارستان از ناحیه 1 مدل (کارایی نامطلوب) خارج شده اند همچنین 0.5 روز از طول مدت اقامت بیماران کاسته شده و به میزان 0.2 گردش تخت افزایش یافته و این در صورتی می باشد که درصد اشغال تخت 5.4% کاهش یافته است.How to cite this article: Haghi N, Nateghinia S, Hajiesmaeili MR, Alibabaei A, Ebrahimi SA. Evaluating the six-month Performance of Clinical and Physical Preparation Management Plan for Elective Patients before Hospitalization at one of the Therapeutic Training Centers of Shahid Beheshti University of Medical Sciences 2018-19. J Saf Promot Inj Prev. 2020; 7(4):234-40.

زبان:
فارسی
صفحات:
234 تا 240
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!