فرا ترکیب مولفه های اخلاق حرفه ای در آموزش عالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نظام های آموزشی، به عنوان موتور رشد در ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در زیست بوم های گوناگون نقش آفرینی می کنند. در این اثناء اخلاق حرفه ای پایه اصلی و زیربنای آموزش محسوب می شود چراکه مدرسان، نقش کلیدی در پرورش افراد خلاق،  منتقد و مسوولیت پذیر با افق دید جهانی دارند. با این وجود مطالعات اندکی در قلمرو اخلاق حرفه ای در آموزش تدوین شده است. بنابراین، هدف این پژوهش، فرا ترکیب مطالعات انجام شده در قلمرو اخلاق آموزشی و دسته بندی و تحلیل مولفه های آن در نظام آموزش عالی می باشد.

روش بررسی

این پژوهش کیفی با به کارگیری راهبرد فرا ترکیب نوشته شده است. بنابراین کلید واژه های: اخلاق تدریس، اخلاق حرفه ای در آموزش عالی، تدریس، استاد، معلم در کلیه پایگاه های اطلاعاتی فارسی زبان Magiran، SID، Ensani، Noormags در بازه زمانی 1398-1380 جستجو به عمل آمد که در مجموع 64 مقاله احصاء شد و با سرند نهایی، 20 پژوهش به تحلیل نهایی راه یافتند.

نتایج

در مرحله نخست، مفاهیم کلیدی به تفکیک هر مقاله احصا شده و سپس بر حسب وجوه اشتراک و افتراق مفاهیم در دسته های دیگری جای گرفتند که مولفه های فرعی را شکل دادند. در مرحله دوم، مولفه های فرعی نیز بر پایه تشابهات معنا طبقه بندی شدند که روی هم رفته، چهار مولفه اصلی «اخلاق در عملکرد علمی، اخلاق در تعاملات، شخصیت اخلاقی و منش اخلاقی» با 15 زیرمولفه فرعی به دست آمد. در نهایت، با توجه به مطالعات انجام شده در آموزش عالی ایران، وضعیت هر یک از مولفه ها نقد و تحلیل شد.
 

نتیجه گیری

با شناسایی مولفه های اخلاق حرفه ای در نظام دانشگاهی، لازم است مسوولین امر با مبنا قرار دادن این مولفه ها و نشانگرهای آن ها، در جهت اتخاذ تدابیر خاص و برنامه ریزی و سیاست گذاری های مدیریتی به منظور ارتقا و بهبود اخلاق حرفه ای در آموزش عالی گام بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!