مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جهت ارتقاء و تضمین کیفیت برنامه های آموزشی مقطع دکترای پرستاری، این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای رشته پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا و ارایه پیشنهادهایی جهت بهبود کیفیت آن انجام شده است.

روش بررسی

این مطالعه به روش توصیفی- تطبیقی در سال 1398 انجام شد. از الگوی چهار مرحله بردی(Beredy) شامل مراحل توصیف (تببین هر دو نظام آموزشی)، تفسیر (تبیین مبانی تاریخی، اقتصادی و اجتماعی نظام ها)، هم جواری (تبیین نقاط مشترک و تفاوت های هر دو نظام) و مقایسه (تحلیل نهایی) جهت مقایسه نظام آموزش پرستاری ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا در مقطع دکترای استفاده شد. جستجوی اینترنتی، با استفاده از پایگاه داده های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران و دانشکده پرستاری کلمبیا و دیگر پایگاه های مرتبط، با کلید واژه برنامه درسی دکترای پرستاری «PhD nursing curriculum» انجام شد. سپس، داده های مورد نظر بر اساس هدف پژوهش، طبقه بندی و مورد مقایسه قرار گرفتند.

نتایج

دانشکده پرستاری کلمبیا، سابقه بسیار طولانی در امر آموزش دکترای پرستاری دارد. برنامه درسی دوره دکترای پرستاری ایران در قسمت هایی مانند مشخصات و ساختار دوره نقاط مشترکی با برنامه درسی دوره دکترای پرستاری دانشکده پرستاری کلمبیا دارد. هر دو برنامه به صورت تمام وقت بوده و بر اساس اصول برنامه ریزی استراتژیک دارای رسالت، چشم انداز و ارزش ها می باشند. درشرایط پذیرش دانشجو در کلمبیا، مصاحبه و سوابق علمی نقش پررنگ تری دارد. محتوای برنامه درسی در هر دو دانشگاه پژوهش محور بوده و توجه کمتری به مقوله بالین شده است.

نتیجه گیری

 در ایران با توجه به نیازهای رشته و انتظارات فارغ التحصیلان، تغییر و بازنگری مداوم برنامه ضروری است؛ بالینی محور نبودن و تاکید صرف بر تیوری و خصوصا پژوهش از نقاط ضعف برنامه پرستاری ایران است. بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و نیازهای جامعه ایرانی، تلاش برای بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!