ترسیم ساختار دانش در حوزه ی مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت با استفاده از تحلیل هم واژگانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

شناسایی ساختار دانش و ترسیم نقشه ی راه در حوزه های مختلف دانش بشری می تواند مسیر حرکت محققان را برای مطالعات پیش رو روشن نماید. به همین منظور پژوهش حاضر با رویکرد تحلیل شبکه و دیداری سازی علم، به ترسیم ساختار فکری دانش در حوزه ی مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت پرداخته است.

مواد و روش ها

این پژوهش از نوع کاربردی است که با استفاده از تکنیک هم واژگانی انجام شده است. جامعه ی این پژوهش شامل 35914 رکورد ثبت شده در پایگاه وب او ساینس در بازه ی زمانی 2007 تا 2016 می باشد. به منظور بررسی دقیق تر، این بازه ی زمانی به 2 دوره ی 5 ساله (2007-2011 و 2012-2016) تقسیم شده است. تمامی رکورهای بازیابی شده در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و نمونه گیری صورت نگرفته است.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان می دهد که در دوره ی 5 ساله ی اول زوج های کلیدواژه ای "E-Health and Telemedicine" و در دوره 5 ساله ی دوم کلیدواژه های "Computers and Medical Records"بیشترین هم رخدادی را داشته اند. خوشه بندی سلسله مراتبی منجر به شکل گیری تعداد 8 خوشه ی موضوعی در 5 ساله ی اول و 5 خوشه ی موضوعی در 5 ساله ی دوم گردید که موضوعات این خوشه ها عبارتند از: متن کاوی، بهداشت شخصی، اطلاعات سلامت، اطلاعات پزشکی، اطلاع رسانی بهداشتی، کیفیت زندگی، تصویربرداری پزشکی، سلامت عمومی، آموزش پزشکی، مراقبت سلامت، انتخاب ویژگی و شبیه سازی.

نتیجه گیری

در دوره زمانی مورد مطالعه بیشترین تعداد مقالات نوشته شده در حوزه ی مدیریت و فناوری، اطلاعات سلامت بوده و موضوعاتی از قبیل شبیه سازی، تصویربرداری پزشکی، اطلاع رسانی پزشکی کمتر مورد توجه نویسندگان قرار گرفته اند. این نتایج نشان می دهد که جبهه ی تحقیقات به سمت موضوعات آموزشی و سلامت عمومی گرایش پیدا کرده است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
117 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!