به کارگیری تئوری انگیزش محافظت در رفتارهای پیشگیرانه از وقوع حوادث و سوانح خانگی در مادران دارای کودک زیر 6 سال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سوانح و حوادث سومین علت مرگ ومیر بعد از بیماری های قلبی، عروقی و سرطان ها در دنیا به شمار می رود. این مطالعه با هدف تعیین کننده های رفتاری پیشگیری از وقوع حوادث و سوانح خانگی در مادران دارای کودک زیر 6 سال بر اساس تیوری انگیزش محافظت انجام شده است.

روش بررسی

پژوهش حاضر، یک مطالعه  توصیفی- تحلیلی است که 204 نفر از مادران دارای کودک زیر 6 سال با روش خوشه ای چندمرحله ای وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 2 قسمت بود که بخش اول حاوی مشخصات دموگرافیک و بخش دوم مربوط به سوالات سازه های تیوری انگیزش محافظت بود. روایی پرسشنامه با نظر اساتید متخصص و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0/80 تایید شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار16 SPSS  و آزمون های توصیفی و آزمون های تحلیلی در سطح معنی داری 0/05 انجام شد.

یافته ها

میانگین و انحراف معیار سازه خودکارآمدی 5 ± 32/6، آسیب پذیری 3/7 ± 20/6، هزینه درک شده 3/7 ± 11/3، کارایی پاسخ2/4 ± 16/3، شدت درک شده 1/7 ± 12/5، پاداش 1/6 ±6/1 و ترس 4 ± 12/8به دست آمد. میزان نمره خودکارآمدی در مادران با سطح تحصیلات دانشگاهی بیشتر از سایر مادران بود که آزمون کروسکال والیس رابطه معنی داری بین سطح تحصیلات و خودکارآمدی نشان داد (0/01 =p).

نتیجه گیری

با توجه به نقش موثر مادران در زمینه پیشگیری از سوانح و حوادث خانگی در کودکان زیر 6 سال، به نظر می رسد طراحی مداخلات آموزشی بر اساس سازه های تیوری انگیزش محافظت می تواند نقش تعیین کننده ای در کاهش آسیب های خانگی در این گروه سنی داشته باشد..

زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 165
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!