ارزیابی مورفولوژی و میزان اتصال استخوان هایوئید و رابطهی آن با سن و جنس در تصاویر CBCT

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استخوان هایویید، استخوانی منفرد و از یک تنه و دو جفت شاخ (بزرگ و کوچک) تشکیل شده است. این استخوان، عملکردهای مهمی مانند تنفس، بلع و تکلم را حمایت می کند. هدف از این مطالعه، تعیین مورفولوژی و میزان اتصال استخوان هایویید و رابطه ی آن با سن و جنس بر روی تصاویر (Cone-beam computed tomography) CBCT بود.

مواد و روش ها

 در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، تصاویر CBCT تهیه شده از 163 بیمار شامل 92 زن و 71 مرد، توسط نرم افزار On demand 3D نوع 1 مورد ارزیابی قرار گرفت. در مقطع اگزیال، ضخامت و طول تنه ی هایویید در نمای کرونال ارتفاع هایویید و در نمای اگزیال ضخیم شده، زاویه ی شاخ بزرگ و خطی که از وسط تنه می گذرد، اندازه گیری شد. تنه و شاخ های بزرگ از لحاظ اتصال به 4 دسته: 1) فاصله ی بیش از 2/5 میلی متر، 2) فاصله ی کم تر از 2/5 میلی متر، 3) اتصال نسبی و 4) اتصال کامل، تقسیم شدند. داده ها از طریق آزمون های کولموگروف- اسمیرنف، کای اسکویر، فیشر، تی زوجی و آزمون ناپارامتری کروسکال والیس با نرم افزار SPSS نسخه ی 25 بررسی شدند. سطح معنی داری برای آزمون های آماری، 0/05 در نظر گرفته شد.

نتایج

در 7/79 درصد افراد، نوع اتصال سمت راست و چپ مشابه بود (0/806 = p value). تفاوت معنی داری در اشکال مختلف اتصال استخوان هایویید بین دو جنس و دو طرف وجود نداشت (0/977 = p value). بیشترین نوع اتصال، نوع دوم (بدون اتصال با فضای کمتر از 2/5 میلی متر) و کم ترین نوع اتصال، نوع سوم (اتصال نسبی) بود. در تمام گروه های سنی به غیر از 10 تا 19 سال، درصد فراوانی نوع دوم بیشتر و در گروه سنی 10 تا 19 سال نوع 1 بدون اتصال با فاصله ی بیش از 2/5 میلی متر بیشتر بود. اشکال مختلف اتصال هایویید بین گروه های سنی مختلف تفاوت معنی داری نشان می دهد (0/05 > p value). اندازه های هایویید (طول، ارتفاع و ضخامت) در مردان بزرگ تر از زنان بود (0/05 > p value)، به جز زاویه که اختلاف معنی داری بین دو جنس نداشت (0/591 = p value). از میان این اندازه ها، تنها طول تنه در میان گروه های سنی مختلف، تفاوت معنی داری داشت (0/05 > p value).

نتیجه گیری

 با افزایش سن، فاصله ی بین تنه و شاخ بزرگ، کاهش یافته و اتصال افزایش می یابد. تنها طول تنه در میان سنین مختلف تفاوت داشته و بقیه ی اندازه ها یکسان هستند. در میان زن و مرد، همه ی اندازه ها به جز زاویه در مردان بزرگ تر است، امکان پیش بینی جنس با اندازه های بالا می تواند وجود داشته باشد. تصویربرداری CBCT به علت توانایی بازسازی مولتی پلنار و دوز تابشی کم تر، می تواند کمک کننده باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137671 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!