پیامدها و مداخلات روان شناختی در پاندمی ویروس کرونا (کووید-19): مرور مقالات موجود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه اثرات روان شناختی گسترده پنومونی ویروس کرونا (کووید-19) مانند استرس، اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از ضربه روی افراد درگیر به ویژه کادر درمان، مبتلایان به این بیماری و خانواده های آنان و افراد قرنطینه، مطالعه حاضر با هدف بررسی، شناخت و ارایه مداخلات روان شناختی اثربخش مبتنی بر شواهد علمی به افراد درگیر با ویروس کرونا انجام شد.

روش ها

این مطالعه به روش مقالات مروری روایتی از مقالات موجود از تاریخ 1 ژانویه تا 11 می 2020 با استفاده از کلیدواژگان ان کو، ویروس کرونا، ان کو2019، پنومونی، مداخلات روان شناختی در بحران ها، سلامت روان، کوید19، پاندمیک و با جستجو در سایت های معتبر پابمد، ساینس دایرکت، اسکوپوس، گوگل اسکالر، پروکویست و همچنین معروف ترین پایگاه های داده های داخلی یعنی پایگاه جهاد دانشگاهی، ایرانمدکس و مگیران به بررسی مطالعات انجام شده در زمینه ارایه مداخلات روان شناختی در زمان پنومونی ویروس کرونا پرداخته است. علاوه بر این، مقالاتی که به طور آنلاین توسط کمیسیون بهداشت ملی چین، مرکز ملی پیشگیری و کنترل بیماری ها و سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است، نیز مورد جستجو قرار گرفتند.

یافته ها

در مجموع، از تعداد 102 مقاله انگلیسی به دست آمده، تعداد 75 مقاله مورد مرور نهایی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در زمان پاندمی ویروس کرونا  (کووید-19) اثرات روان شناختی منفی از جمله اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی، اضطراب، استرس، اختلالات خواب و عصبانیت در کادر درمان و دیگر افراد درگیر با ویروس کرونا (کووید-19) به طور معناداری افزایش یافته بود. عوامل استرس زا شامل اضطراب سلامتی، نظریه های توطیه، طولانی شدن زمان قرنطینه، ترس از سرایت بیماری، ناامیدی، خستگی، لوازم محافظتی کم، اطلاعات ناکافی، ضرر مالی، شایعات، باورهای منفی درباره واکسیناسیون و انگ هستند. به علاوه یافته ها نشان داد که در زمان شیوع کرونا، رویکرد درمانی شناختی- رفتاری به صورت آنلاین موثر می باشد.

نتیجه گیری

بر طبق مرور مطالعات انجام شده، مشخص شد که به طورکلی در زمان پاندمی ویروس کرونا (کووید-19) شاهد کاهش سلامت روان افراد به خصوص کارکنان درمانی درگیر با این بیماری هستیم و لازم است مداخلات روان شناختی سریع، مداوم و به موقع به خصوص خدمات تلفنی و آنلاین صورت گیرد و فواید خدمات روان شناختی آنلاین در طی زمان شیوع به مراتب بیشتر از خدمات روان شناختی حضوری و چهره به چهره است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!