تولید خمیر کاغذ از چوب ممرز با فرایند بی سولفیت به منظور تقویت ویژگی های مقاومتی خمیر کاغذ شیمیایی- مکانیکی (CMP)؛ مطالعه موردی: کارخانه چوب و کاغذ مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این تحقیق با هدف بررسی تولید خمیرکاغذ بی سولفیت از گونه ممرز به منظور تقویت ویژگی های مقاومتی خمیرکاغذ CMP انجام گرفت. خمیرکاغذ CMP براساس شرایط استاندارد صنعتی (شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران) و خمیرکاغذ بی سولفیت با استفاده از تزریق مستقیم گاز دی اکسید گوگرد به محلول هیدروکسید سدیم در آزمایشگاه تهیه شد. نتایج پخت خمیرکاغذ بی سولفیت نشان داد که با افزایش زمان پخت از 1 به 3 ساعت، بازده و عدد کاپای خمیرکاغذ کاهش می یابد. نتایج حاصل از اختلاط خمیرکاغذ بی سولفیت (10، 30 و 40 درصد) با خمیرکاغذ CMP نشان داد که با افزایش سهم خمیرکاغذ بی سولفیت در مخلوط خمیرهای کاغذ، ویژگی های مکانیکی کاغذها بهبود یافت. به طوری که با افزودن 40 درصد خمیرکاغذ بی سولفیت به خمیرکاغذ CMP، شاخص کششی، شاخص ترکیدگی، شاخص پارگی و مقاومت به تاخوری به ترتیب 24، 2/16، 7/13 و 2/84 درصد بهبود یافت. در نهایت، ترکیب 40 درصد خمیرکاغذ بی سولفیت و 60 درصد خمیرکاغذ CMP دارای بیشترین مقاومت ها از نظر مجموع ویژگی های کاغذ است. بنابراین استفاده از خمیرکاغذ بی سولفیت تا 40 درصد در اختلاط با خمیرکاغذ CMP سبب تولید مطلوب کاغذ روزنامه شده و توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2137947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!