تحلیل نظام روایی محافظه کاری و خطر پذیری: نظریه گفتمان خیزابی مطالعه موردی روایت همنوایی شبانه ارکستر چوب ها اثر رضا قاسمی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش، به بررسی و تحلیل نظام گفتمانی محافظه کاری و خطر پذیری در درون گفتمان پرداخته شده است. محافظه کاری مرتبط با فضای هم آیی، همسویی، هم گرایی و هم ترازی، و خطر پذیری مرتبط با فضای چالشی، عدم همسویی و واگرایی است. هدف اصلی پژوهش، ضمن تحلیل رمان همنوایی شبانه ارکستر چوب ها از رضا قاسمی با اتکا بر رویکرد نشانه معناشناسی گفتمانی، تبیین عوامل و ابزارهایی است که دلالت های معنایی را در این دو نظام تحت تاثیر قرار می دهند. در این پژوهش، علاوه بر تحلیل روایت های گفتمانی که از نوع کنشی، تعاملی یا تطبیق با هستی هستند، به چگونگی شکل گیری دو نظام محافظه کاری و خطرپذیری در رمان مذکور پرداخته شده است. فرض مقاله این است که نظام گفتمانی محافظه کاری که براساس تطبیق است، با توجه به وجه انتقالی گفتمان مبتنی بر هم ترازی و هارمونی بین کنشگر و دنیا شکل می گیرد و کارکردهای مماشاتی از عوامل دخیل در آن هستند. اما در خطر پذیری، کارکرد مقاومتی گفتمان دخالت دارد و با ایجاد برش و گسست، نفی شرایط ایجابی و ایجاد شرایط سلبی، با معناهایی با ویژگی رخدادی و نامنتظر مواجه می شویم. نظام حایلی، نظام فشاره ای، گستره ای و فرایند تنشی از دیگر ابزارها و عوامل مهم در شکل گیری این دو نظام هستند که واکاوی شده اند. هدف اصلی این مقاله بررسی و تحلیل شرایط شکل گیری دو نظام گفتمانی محافظه کار و خطر پذیر از دیدگاه نشانه معناشناسی گفتمانی، جهت تبیین نظریه گفتمانی خیزابی است که ما را از وضعیت های محدود و تطبیق پذیر به وضعیت های باز، رخدادی و در تکاپو سوق می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2138361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!