یک استعاره، یک سکانس بررسی روایت شناسی سکانسی از فیلم «اعتراض» کیمیایی با رویکرد پیکره ای به تحلیل انتقادی استعاره
این پژوهش با هدف بررسی روایت شناسی سکانسی از فیلم «اعتراض» کیمیایی با رویکرد پیکره ای به تحلیل انتقادی استعاره، به دنبال دستیابی به شیوه مفهوم سازی ذهن از موضوعات مهم بین رشته ای در حوزه زبان شناسی و روایت شناسی شناختی است. در این راستا، استعاره ها اهمیت بسیاری در انتقال مفاهیم دارند. از طرفی سینما، به عنوان یکی از ابزارهای مهم ارتباطی، با بهره جستن از استعاره به معناسازی می پردازد. مقاله حاضر با درنظر گرفتن روابط این مفاهیم و با اتکا به فیلم «اعتراض»، مفهوم سازی از طریق استعاره ها را تبیین می کند. این مقاله با رویکردی که در زبان شناسی شناختی به تحلیل استعاره در متون حوزه هایی مانند سیاست، دین، اقتصاد و مطبوعات می پردازد، چگونگی فرایند مفهوم سازی در روایت سینمایی را که تلفیقی از عناصر زبانی و غیرزبانی مانند صدا، موسیقی، حرکت و نور است، نقد و بررسی کرده و با استفاده از روش تحلیلانتقادیاستعاره، ترکیبی از زبان شناسی پیکره ای با تحلیل گفتمان انتقادی و زبان شناسی شناختی، به آشکارسازی ایدیولوژی های مخفی و کارکردهای رتوریکی «اقناع» و «ارزیابی» استعاره در روایت فیلم پرداخته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که روایت فیلم و سکانس منتخب براساس استعاره غالب «امیرعلی باغبان است» شکل گرفته است. همچنین مشخص شد که این روش به خوبی می تواند برای تحلیل، تفسیر و تبیین استعاره زبانی در روایت فیلم به کار گرفته شود.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.