تعیین ویژگی ها و سطوح بیمه سلامت: مطالعه ای کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیمه سلامت یکی از مکانیسم های تامین مالی در بخش سلامت است که هزینه های گران و پیش بینی نشده ناشی از مراقبت های سلامت برای خانوارها را کاهش می دهد و این هزینه ها را به حق بیمه های قابل پیش بینی تبدیل می کند. هدف این مطالعه شناسایی ویژگی ها و سطوح مناسب برای بیمه سلامت است که قادر به توصیف مناسب خدمات مراقبت سلامت باشد.

روش پژوهش

 مطالعه حاضر حاصل فاز کیفی روش تحلیل توامان است که در سال 1396 در شهر یزد انجام شد و شامل چندین مرحله بود. ابتدا بررسی متون از طریق جست و جو در سایت های معتبر انجام شد و ویژگی های مرتبط شناسایی شد. سپس از طریق مصاحبه با 8 نفر از متخصصان بیمه سلامت و سیاستگذاری سلامت که به روش گلوله برفی انتخاب شده بودند، ویژگی های مربوط به بیمه درمانی مشخص و وزن دهی انجام گرفت. نهایتا تیم تحقیق در مورد گنجاندن صفات و سطوح در طرح نهایی پس از چند جلسه پانل با خبرگان، تصمیم گرفتند.

یافته ها

 یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد مهمترین ویژگی های بیمه سلامت شامل پوشش خدمات بستری در بخش دولتی، پوشش خدمات بستری در بخش خصوصی، پوشش خدمات سرپایی، پوشش خدمات دارو، پوشش خدمات دندانپزشکی، پوشش هزینه های جانبی، پوشش هزینه آزمایش و تصویر برداری و در نهایت حق بیمه است.

نتیجه گیری

سیاست گذاران و سازمان های بیمه سلامت برای بهبود و ارتقاء بیمه در این حوزه باید به بسته های مزایای خدمات سلامت و حق بیمه متناسب با توانایی پرداخت مردم و تورم جامعه توجه داشته باشند. تاکید بر این ویژگی ها می تواند به ترجیحات و تمایل افراد به پرداخت بیمه سلامت کمک کند و موجب تغییر در نظام بیمه ای کشور، برنامه ریزی جهت بهبود بیمه های پایه و افزایش مطلوبیت ناشی از بسته های بیمه گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2138519 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!