بررسی مقایسه ای ارزش اخباری تست های فالن و کارپال کامپرشن بر اساس یافته های الکترودیاگنوز در تشخیص و مدیریت بالینی بیماران مبتلاء به سندرم تونل کارپال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سندرم تونل کارپال به عنوان یکی از شایعترین نوروپاتی ها محسوب می شود. آزمون های تحریکی از جمله کارپال کامپرشن و فالن بصورت گسترده برای تشخیص این بیماری استفاده می شوند، با این حال بر روی ارزش اخباری این تست ها توافق نظر وجود ندارد. از این رو مطالعه حاضر قصد دارد تا ارزش اخباری این آزمون ها را بر اساس یافته های الکترودیاگنوز در تشخیص و مدیریت بیماران مبتلاء به سندرم تونل کارپال به صورت مقایسه ای بررسی کند.

روش کار

تعداد 45 نفز از بیماران مبتلاء به سندرم تونل کارپال و 33 نفر از افراد سالم (کنترل) مراجعه کننده به بیمارستان های حضرت رسول اکرم (ص) و فیروزگر وارد این مطالعه شدند. انتخاب نمونه ها با صورت تصادفی ساده بود. تشخیص  قطعی بیماران با استفاده از علایم بالینی آنها به همراه آزمون الکترودیاگنوز انجام شد. اطلاعات بالینی و زمان دقیق ابتلاء افراد به بیماری به وسیله چک لیست هایی از پرونده های آنها در بیمارستان جمع آوری گردید. تحلیل های آماری بر روی داده های جمع آوری شده  با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 24 انجام گردید.

یافته ها

تعداد 37 نفر (82.2%) از بیماران زن و 8 نفر (17.8%) مرد بودند. حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی برای تست فالن 75.6، 72.7، 79.1 و %68.6 و برای تست کارپال کامپرشن 93.3، 87.9، 93.1 و%90.6 محاسبه گردید. همچنین نتایج ما نشان داد که میانگین تاخیر پتانسیل عمل عصب حسی در افرادی که تست فالن و کامپرشن آنها مثبت شده بود با افرادی که نتایج تست آنها منفی شده بود اختلاف معناداری وجود داشت.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، آزمون کارپال کامپرشن به مراتب حساس تر از آزمون فالن بوده و دقت بیشتری در تشخیص سندرم کارپال تونل دارد. لذا ارزش اخباری آزمون کارپال کامپرشن بیشتر از آزمون فالن است. با این حال با توجه به اینکه عوامل مخدوشگر بسیاری از جمله سن، جنس، درجه بیماری، بیماری زمینه ای و... در این مطالعه و مطالعات مشابه قبلی همسان سازی نشده اند، مطالعات بیشتری باید انجام شوند تا میزان دقت و صحت هر یک از این آزمون ها را در افراد و شرایط مختلف بسنجند.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2138792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!