تحلیل سری زمانی فرونشست زمین در غرب استان تهران (دشت شهریار) و ارتباط آن با برداشت آب های زیرزمینی با تکنیک تداخل سنجی راداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فرونشست زمین به مثابه یکی از انواع مخاطرات طبیعی و زمین شناسی به شمار می آید که می تواند به طور طبیعی یا براثر فعالیت های انسانی همچون برداشت درازمدت آب زیرزمینی و کشاورزی سنتی حاصل شود. در دو دهه اخیر پیرو رخداد تغییرات اقلیم و خشکسالی های پیاپی از یک سو و نیز مدیریت غیر اصولی منابع آب، برداشت بی رویه آب های زیرزمینی و رشد فزاینده جمعیت، سبب رخداد فرونشست در استان تهران به ویژه منطقه دشتی واقع در غرب استان شده است. به طور کلی هدف از پژوهش حاضر پایش و اندازه گیری فرونشست زمین با استفاده از رویکرد تداخل سنجی راداری و همچنین تحلیل و بررسی ارتباط بین تغییرات سطح آب های زیرزمینی و فرونشست زمین در غرب استان تهران است. بدین منظور از سری زمانی تصاویر ماهواره ENVISAT-ASAR از سال 2003 تا 2010 بهره گرفته شد. به منظور تحلیل سری زمانی جابه جایی سطح زمین و تولید نقشه متوسط نرخ جا به جایی، از الگوریتم زیرمجموعه خط مبنای کوتاه (SBAS) استفاده شد. نتایج تحلیل سری زمانی داده های تداخل سنجی نشان دهنده رخداد فرونشست به صورت پیوسته در زمین های کشاورزی منطقه است که سرعت میانگین تغییر شکل درراستای خط دید ماهواره حاصل از تحلیل سری زمانی، جابه جایی را با نرخ متوسط 10- سانتی متر و حداکثر 27- سانتی متر در سال در منطقه دشتی نشان می دهد؛ همچنین نتایج حاصل از بررسی تغییرات سطح آب زیرزمینی در وازده چاهک مشاهداتی برای بازه زمانی مورد بررسی در منطقه مورد مطالعه نیز نشان دهنده کاهش به طور متوسط 0/5 تا 1/5 متری سطح آب در آبخوان منطقه است. همبستگی کلی بین تغییرات سطح آب زیرزمینی و میزان فرونشست، معادل 89/45% تخمین زده شد که نشانگر وابستگی رخداد فرونشست و برداشت آب های زیرزمینی در منطقه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2139157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!