بررسی کیفیت علت های مرگ ثبت شده در بیمارستان های کشور در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

بخش اعظم منبع تشخیص سبب های مرگ در ایران، بیمارستان ها هستند که بررسی این علت ها و شناسایی سبب های نامناسب ثبت شده می تواند منجر به شناسایی مشکلات در زمینه ثبت سبب های مرگ شده و به ارتقای این نظام ثبتی کمک شایانی نماید. این مطالعه با هدف بررسی کیفیت سبب های مرگ ثبت شده در بیمارستان های ایران در سال 1395 انجام شده است.

روش کار

جمعیت مطالعه، تمامی مرگ های ثبت شده در سامانه ثبت و طبقه بندی سبب های مرگ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1395 بوده است. برای تحلیل کیفی داده های سبب های مرگ از ابزار سازمان جهانی بهداشت (ANACONDA) استفاده شد.

یافته ها

 بر اساس یافته های این بررسی 24درصد سبب های مرگ های ثبت در بیمارستان دارای خطای طبقه بندی (Miscalssification) بوده و در گروه سبب های پوچ مرگ قرار گرفته اند. در میان گروه های سنی، بیش ترین درصد گروه علت های پوچ مرگ در گروه سنی بالای 70 سال و بیش ترین درصد سبب های درست مرگ متعلق به گروه سنی زیر یک سال بوده است و بین 5 گروه سبب های پوچ مرگ، گروه سبب های فاقد جزییات کافی در طبقه بندی بین المللی بیماری ها، دارای بیش ترین درصد اشت.

نتیجه گیری

 حدود 25 درصد از سبب های مرگ های تشخیص داده شده در بیمارستان های ایران در گروه علت های پوچ قرار گرفته اند که برای برنامه ریزی و سیاست گذاری ها قابل استفاده نیستند. بنابراین لازم است برای ارتقای همه جانبه نظام ثبت علت های مرگ در بیمارستان های کشور مداخله هایی از جمله اجرای برنامه های ارزیابی فرایندها و آموزش های مستمر برای پزشکان و کدگذاران علت های مرگ پیش بینی و اجرا شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2139437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!