طراحی شبکه پایش کیفی آب های زیرزمینی با استفاده از روش بهینه سازی الگوریتم ژنتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

توزیع مکانی و دقت داده های کیفی در مدیریت منابع آب زیرزمینی ضروری است. معمولا این داده ها از چاه های پایش جمع آوری می شود که به صورت مکانی در حوضه آبریز یا آبخوان مورد مطالعه توزیع شده است. در طراحی شبکه پایش، حداقل تعداد چاه های پایش با توزیع مکانی بهینه و مناسب از نظر اقتصادی مورد نیاز است. بنابراین نحوه توزیع چاه ها و تعداد آن ها در طراحی شبکه پایش کیفی یکی از موارد مهم در بهینه سازی مسایل مربوط به آب زیرزمینی است. هدف از این مطالعه، یافتن شبکه پایش بهینه با حداقل تعداد چاه ها در آبخوان دشت گیلان است، به طوری که، توزیع مکانی مناسبی از نظر پارامترهای کیفیت آب زیرزمینی داشته باشد. با توجه به اینکه یکی از مهمترین معیارهای کیفیت آب زیرزمینی شوری است که با پارامترهایی مانند کل جامدات محلول (TDS)، یون کلر (Cl) و هدایت الکتریکی (EC) اندازه گیری می شود، در این مطالعه پارامتر EC به عنوان پارامتر کیفی در طراحی شبکه پایش انتخاب گردید.

مواد و روش ها

برای جستجوی بهینه شبکه پایش کیفی از الگوریتم بهینه سازی ژنتیک (GA) استفاده شد. در این روش، یک شبکه ممکن از چاه های پایشی که در منطقه واقع شده است به عنوان یک کروموزوم در نظر گرفته می شود و هر چاه پایش، ژن های کروموزوم هستند که با ساختار دودویی (صفر و یک) کدگذاری می شوند. در صورتی که انتخاب شود یک و در غیر این صورت صفر خواهد بود. در این مطالعه همزمان دو تابع هدف متضاد حل می شود. هدف اول حداکثر کردن تطابق (برازش) بین توزیع های EC محاسبه شده در شبکه پایش موجود و شبکه جدید است. که این تطابق با استفاده از کارایی مدل نش ساتکلیف ارزیابی می شود. هدف دوم نیز با در نظر گرفتن محدودیت مربوط به هزینه، حداقل کردن تعداد چاه های پایش در شبکه جدید ایجاد شده می باشد. این دو هدف در یک تابع هدف تعریف می شود که در آن ترکیب های مختلفی از دو هدف با اعمال ضریب وزنی w مورد بررسی قرار می گیرد.

نتایج و بحث

نتایج ارزیابی ها نشان داد که انتخاب جواب بهینه تا حد زیادی به تعیین ضریب وزنی w بستگی دارد. بنابراین باید مقدار w را با توجه به متعادل ترین جواب انتخاب شود. متعادل ترین جواب به این معناست که بین هزینه و پراکنش مکانی چاه ها در منطقه یک رابطه قابل قبولی برقرار باشد. در ادامه، برای انتخاب بهترین جواب بهتر است علاوه بر استفاده از ضریب کارایی نش ساتکلیف از شاخص های عملکرد دیگری مانند PBIAS، RMSE، ضریب رگرسیون و انحراف معیار نیز استفاده شود. به طور کلی، نتایج بدست آمده در این مطالعه با توجه به این شاخص ها قابل قبول بوده است. همچنین، بررسی توزیع مکانی و مقایسه میانگین مقادیر EC مشاهده شده در منطقه و EC محاسبه شده در شبکه بهینه با توجه به همه چاه های پایش انتخاب شده نشان می دهد که مقادیر بهینه شده بزرگتر از میانگین مقادیر مشاهده شده در منطقه است. بنابراین به وضوح نتیجه گیری می شود که شبکه بهینه شده داده های کیفی آب زیرزمینی مناطق آلوده تر را فراهم می کند.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که کاربرد روش بهینه سازی به طور قابل ملاحظه ای تعداد چاه های پایش را با توجه به توزیع مکانی مقادیر EC کاهش می دهد. علاوه بر این، شبکه پایش طوری طراحی شد که تعداد نقاط نمونه برداری در مناطق با آلودگی کمتر، حذف شد و در مناطقی با آلودگی بیشتر، اضافه شد. در طراحی شبکه پایش کیفی آب زیرزمینی بهتر است به صورت دوره ای بهینه سازی انجام شود، زیرا انتظار می رود کارایی شبکه پایش با اضافه شدن چاه های جدید به شبکه تغییر کند. ارزیابی های پی در پی شبکه پایش به صورت هر چند سال یک بار، در تعیین ارزیابی درازمدت کیفیت آب زیرزمینی و عوامل موثر در آن کمک می کند که می تواند در برنامه ریزی و اعمال روش هایی برای بهبود کیفیت آب زیرزمینی موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2140234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!