مقایسه تاثیر12 هفته تمرین تناوبی هوازی با و بدون مکمل سازی رازیانه بر شاخص های سندروم متابولیک و متابولیت های استروژن در زنان یائسه چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کاهش استروژن و تغییر در متابولیسم آن در زنان یایسه و چاق خطر ابتلا به سندروم متابولیک و سرطان های زنانه را افزایش می دهد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر 12 هفته تمرین تناوبی هوازی با و بدون مکمل رازیانه بر شاخص های سندروم متابولیک و متابولیت های استروژن در زنان یایسه چاق انجام گرفت.

مواد و روش ها

 در این مطالعه نیمه تجربی 26 زن یایسه چاق، 50 تا 60 ساله به صورت تصادفی به دو گروه تمرین- دارونما و تمرین- مکمل تقسیم شدند. برنامه تمرینی شامل دوره های متناوب دویدن و راه رفتن با شدت 45 تا 65 درصد تواتر قلبی هدف، سه جلسه در هفته و به مدت 12هفته اجرا شد. گروه تمرین- مکمل، روزانه 100 میلی گرم مکمل رازیانه دریافت کردند. نمونه های خونی 48 ساعت قبل و بعد از آخرین جلسه تمرین جمع آوری شد. متابولیت های استروژن به روش الایزا سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون کواریانس انجام شد.

یافته ها

 وزن و شاخص توده بدنی در گروه تمرین- مکمل در مقایسه با گروه تمرین- دارونما کاهش معنی داری در زنان یایسه چاق داشت (05/0<p). درحالی که تفاوت معنی داری در فشار خون،  WHRو HDL مشاهده نشد.  به علاوه، درگروه تمرین- مکمل مقادیر پلاسمایی 16- آلفا هیدروکسی استرون کاهش یافت درحالی که نسبت متابولیت 2هیدروکسی استرون به 16- آلفا هیدروکسی استرون افزایش یافت و بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده شد (05/0<p).

نتیجه گیری

به نظر می رسد مصرف مکمل رازیانه همراه با تمرین تناوبی می تواند با کاهش وزن و شاخص توده بدنی به کاهش16- آلفا هیدروکسی استرون و افزایش 2- هیدروکسی استرون و نسبت متابولیت 2 به 16 منجر شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2140598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!