تشخیص بات نت با استفاده از مدل مخفی مارکوف در وقفه های جریان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بات نتها یکی از محبوبترین انواع بدافزارها در میان مجرمان اینترنتی هستند، به طوریکه اخیرا پایه ی اصلی بیشتر جرایم سایبری بوده اند. اغلب روش های تشخیص بات نت موجود نمی توانند آنها را به صورت بلادرنگ و قبل از مشارکت در یک حمله سایبری، تشخیص دهند. در این مقاله یک سیستم تشخیص بات نت مبتنی بر مدل مخفی مارکوف ارایه می شود. این سیستم قادر به تشخیص بات نت در بازه های زمانی خیلی کوچک از جریان شبکه بدون نیاز به بررسی کل جریان است. همچنین این روش علاوه بر تشخیص بات نت در مراحل اولیه از چرخه حیات، مرحله فعالیت آن (کانال فرمان و کنترل یا حمله) را نیز در هر لحظه تعیین می کند. بات نت BlackEnergy یکی از خطرناک ترین انواع بات نتهای مبتنی بر HTTP است، که در این پژوهش ترافیک شبکه آن مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. ویژگی های شاخص و الگوهای رفتاری این بات نت در مراحل مختلف چرخه حیاتش استخراج می شود. سپس مدل مخفی مارکوف پیشنهادی جهت تشخیص بات نت BlackEnergy براساس ویژگی ها و الگوهای رفتاری آن ارایه می شود. برای ارزیابی مدل ارایه شده، از مجموعه داده جامع و معتبری از ترافیک شبکه استفاده می شود که نشان می دهد روش پیشنهادی حتی در پنجره های زمانی خیلی کوچک، دقت تشخیص بالایی نسبت به بسیاری از روش های دیگر دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p2140864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!