یک روش دو مرحله ای جدید برای بهسازی گفتار مبتنی بر بهسازی ادراکی، بسته موجک و تخمین نویز ناایستان و بهینه سازی ابرپارامترهای آن با الگوریتم دسته ذرات کوانتومی (QPSO)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

موضوع بهبود کیفیت صدا امروزه به یکی از موضوعات مهم و اساسی روز تبدیل شده است. تضعیف نویز به نحوی که اختلالی در سیگنال اصلی به وجود نیاورد، یک چالش مهم برای بهبود صدا محسوب می شود. موضوع تحقیق  این مقاله  بررسی نویز موجود در سیگنال گفتار، حذف و یا کاهش آن از سیگنال گفتارنویزی است . در این مقاله یک روش دومرحله ای جدید برای کاهش نویز موجود در سیگنال گفتار نویزی ارایه شده است. دراین روش، در مرحله اول، سیگنال گفتار نویزی توسط روش ادراکی بیزین بهبود داده می شود و سپس بر روی سیگنال بهبود داده شده بسته موجک اعمال می شود و سیگنال را به زیر باندهای مجزا از هم تبدیل می کند. در مرحله دوم بر روی هر زیر باند روش بهسازی NNESE اعمال می شود. همچنین ابرپارامترهای روش NNESE در تمامی زیرباندها توسط الگوریتم فراابتکاری دسته ذرات کوانتومی (QPSO) بهینه می شود. بدین ترتیب هر زیر باند به طور جداگانه بهبود داده می شود. درنهایت سیگنال بهسازی شده با ترکیب زیر باندها حاصل می شود. روش پیشنهادی نسبت به روش های دیگران ازلحاظ معیارهای PESQ و SegmentalSNR بر روی بخشی از پایگاه داده TIMIT آغشته شده به نویزهای Noisex-92 بهتر عمل می کند و منجر به کاهش بیشتر نویز از سیگنال می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 281
لینک کوتاه:
magiran.com/p2140881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!