کلونینگ و بررسی بیان ژن کد کننده کاتپسین L کنه ریپی سفالوس آنولاتوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

کنه ها از مهم ترین انگل های خارجی می باشند که باعث ایجاد زیان اقتصادی فراوانی در صنعت دامپروری می شوند. لذا تلاش در جهت حذف یا کاهش آن ها بر روی دام ها بسیار ضروری می باشد. سیستیین پروتیازها از جمله ترکیباتی هستند که نقش مهمی را در اعمال فیزیولوژیک کنه ها بر عهده دارند و کاندید مناسبی برای دست یابی به واکسن ضد کنه می باشند. کاتپسین ها یکی از مهم ترین سیستیین پروتیاز ها می باشند.

هدف

هدف از این مطالعه، کلونینگ و بیان قطعه ژنی کاتپسین L کنه ریپی سفالوس آنولاتوس به منظور بررسی ایمنوژنیسیتی آن بوده است.

روش کار

پس از جمع آوری کنه ها و تشخیص جنس و گونه آن ها اقدام به کشت کنه ها گردید. سپس استخراج RNA از نوزاد کنه ها، سنتز cDNA با استفاده از پرایمر اختصاصی کاتپسین و تکثیر آن با روش RT-PCR انجام پذیرفت. قطعه ژنی موردنظر در پلاسمید بیانی pQE30 کلون شد. در ادامه توالی کوتاه تری از ژن کاتپسین (654 جفت باز) نیز بصورت پلاسمید صناعی تهیه گردید. بیان پروتئین حاصل از هر دو پلاسمید نوترکیب در سیستم بیان پروکاریوتی E.ColiBL21 انجام و ایمنی زایی پروتئین های نوترکیب حاصل از آن با روش های سرولوژیک دات بلات و وسترن بلات در مواجهه با سرم خرگوش های چالش یافته با این پروتئین ها و گوساله های آلوده به کنه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.

نتایج

نتایج مطالعه حاضر نشان داد پروتئین حاصل از پلاسمید نوترکیب صناعی به دلیل حلالیت بیشتر بیان و تخلیص بالاتری داشت. همچنین سرم خرگوش چالش یافته با این پروتئین ها، قابلیت شناسایی هر دو پروتئین نوترکیب را داشت. اما شدت واکنش سرم گوساله های آلوده به کنه با پروتئین های نوترکیب تولید شده کمتر بود.

نتیجه گیری نهایی

هر چند شدت واکنش سرم گوساله های آلوده به کنه با پروتئین های نوترکیب در مقایسه با سرم خرگوش کمتر بود، اما این امر با توجه به پنهان بودن آنتی ژن کاتپسین در روده کنه دور از ذهن نبود. در مجموع پروتئین نوترکیب کاتپسین ال می تواند به عنوان یک گزینه مناسب در جهت ایمن سازی گوساله علیه آلودگی به کنه ریپی سفالوس آنولاتوس به کار رود، هر چند بررسی های بیشتر در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!